قوامی: معافیت‌های مالیاتی برداشته می‌شود/ کاهش ۳درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای اساسی

 نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از پیشنهادی برای تغییر در میزان مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص احتمال تغییر میزان مالیات بر ارزش افزوده گفت: بعد از اعلام وصول لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بررسی این لایحه از سوی نمایندگان انجام شده است و برخی از همکاران برای بهبود اخذ مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاداتی ارائه کرده اند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، توضیح داد: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و غیر اساسی ۹درصد است و این درصد به کالاهای اساسی فشار آورده به این جهت به دنبال تغییر در میزان مالیات بر ارزش افزوده هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین پیشنهادی وجود دارد که میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی به ۶ درصد کاهش پیدا کند و از آن طرف مالیات بر ارزش کالاهای غیر اساسی ۱۲درصد شود.

وی با بیان اینکه افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای غیر اساسی عامل تورم و گرانی نخواهد شد، بیان داشت: برای کنترل قیمت و کاهش فشار بر بنگاه ها مالیات عملکرد بنگاه ها از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دو نرخ مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: از سوی دیگر معافیت های مالیاتی که تشویقی بود را حذف خواهیم کرد، با این کار نرخ درآمدها افزایش پیدا می کند و شاهد کاهش وابستگی به نفت خواهیم بود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییرات مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد نمایندگان است و نهایی شدن آن زمان بر خواهد بود، گفت: تلاش شده با این پیشنهاد فشار بر کالاهای غیر اساسی برداشته شود، در عین حال با کاهش مالیات بنگاه ها افزایش قیمت ها مدیریت می شود تا در نهایت شاهد افزایش درآمدها باشیم با این حال تا در صحن علنی تصویب نشود تغییری در میزان مالیات بر ارزش افزوده نخواهیم داشت.

منبع: اتاق اصناف ایران

سامانه “صیاد” اعتبار را به چک برمی گرداند

 رئیس اتاق اصناف سمنان گفت: صدور چک الکترونیکی با سامانه “صیاد” می تواند ضمن اعتباربخشی به چک، اعتبار را به مبادلات تجاری برگرداند.

علی اکبر صیادجو در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: سامانه صیاد به سرعت مبادلات اقتصادی و بانکی کمک خواهد کرد و در صورت تعیین ضرب الاجل برای دسته چک های قدیمی می توان امیدوار بود که اعتبار به چک ها برمی گردد.
وی ادامه داد: این سامانه بعد از اجرایی شدن به لحاظ ماهیتی بسیار مفید و البته در شرایط سالم اقتصادی بسیار کاربردی است، اما در شرایط نامساعد کنونی که تعداد چک برگشتی بسیار بالا رفته، به لحاظ اجرایی شاید نتواند خیلی کاربرد داشته باشد.
رئیس اتاق اصناف سمنان درباره برگزاری نمایشگاه پاییزه در این شهر اظهار کرد: امسال نمایشگاه پاییزه برگزار نشد و واحدهای صنفی فروش پوشاک با ۱۰ درصد تخفیف، کیف و کفش با ۵ تا ۸ درصد و لوازم التحریر با ۵ درصد تخفیف در سطح شهر اجناس خود را در معرض فروش گذاشته اند و این فروش فوق العاده با اقبال بیشتری مواجه شد.

منبع: اتاق اصناف ایران

تعیین‌تکلیف وام‌گیرندگان ارزی در سال۹۱ /پرداخت خسارت صادرکنندگان با تصویب بسته حمایتی

 وزیر اقتصاد، از مذاکره ۴جانبه برای تعیین تکلیف وام گیرندگان ارزی سال ۹۱ و شیوه تسویه حساب آن با بانکها خبر داد .

به گزارش اصناف ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در خصوص اختلافات بخش خصوصی و دولت و بانک مرکزی در خصوص ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید گفت: بخش زیادی از واردکنندگان از برگ سبز و سابقه لازم برخوردار هستند و اگر نیاز به تائیدیه اسناد دارند، وزارت اقتصاد همکاری لازم را با این افراد خواهد کرد؛ البته این وظیفه سازمان حمایت بوده که باید مشخص می کرده که به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز در سال ۹۱، کالاهایی که قبل از گرانی ارز در سال ۹۱ وارد شده باید با چه قیمتی فروخته می شده است.

وی درباره ی اختلافات پیش آمده در خصوص این ماده قانونی ادامه داد: دولت با دو روش درصدد حمایت از صادرکنندگان بر می آید ابتدا با تصویب بسته حمایتی خسارت صادرکنندگان پرداخت خواهیم کرد و یا از محل صندوق ضمانت صادرات ایران خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: امروز در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار، در مذاکره ای که میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت و اتاق ایران صورت می گیرد، در خصوص شیوه اجرای ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید، تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی افزود: تجدید ارزیابی دارایی ها به واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد که از ورشکستگی نجات یابند؛ بنابراین باید اصول حاکمیت شرکتی را اعمال کنیم.

همچنین اکبر کمیجانی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در برابر قانون مسئول است، گفت: ما علاقمند به اجرای قانون هستیم.

همچنین شاپور محمدی نیز گفت: سال قبل و سال ماقبل آن شرکتها در بورس از محل تجدیدارزیابی افزایش سرمایه خوبی داشتند، چراکه هزینه ها با تورم رشد می کند ولی دارایی ها دفتری ثبت می شود، پس اگرچه اصلاح قانون تجارت اصولی تر است و حقوق صاحبان سهام باید مبنا باشد، ولی چون زمان بر است، به نظر می رسد که اصلاحیه بودجه امسال می تواند محلی را برای تجدید ارزیابی دارایی های دولت قرار دهد و ما نیز شرکت های بورسی را تشویق که افزایش سرمایه بدهند.

منبع: اتاق اصناف ایران

کسب و کارهایی که با “محرّم” جان گرفتند

 محرم هر سال حال و هوای خاصی دارد. عطر معنویت در کوچه پس کوچه‌های شهرها می‌پیچد، دلها در این ماه آسمانی می‌شود و لبها نام غریب کربلا را ذکر می‌گوید.

به گزارش اصناف ایران به نقل از ایسنا، محرم که می‌شود شورحسینی خانه‌ها، دیوارها، کوچه و بازار را فرا می‌گیرد. خیابانهای قدیمی شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند.جوانان و پیران محله در تدارک برپایی چادرها، هیاتهای عزاداری و نذر و نذورات برمی‌آیند. صدای چرخ دوزندگان چادرهای مشکی، سازندگان عَلم وکُتل‌، ضرب چکش زنجیرسازان و آهنگران و نوای گرم تعزیه خوانان به گوش می‌رسد. دسته‌های عزاداری راه می افتد و در یک کلام روح می‌دمد به کالبد شهر.

شور حسینی را می‌توان در یکایک دکان‌های شهر، کارگاه‌ها، مسجدها و تکیه‌ها دید. اینجا محرم است؛ ماهی که بازار را رونق می‌بخشد و در این بازار کسی برای قیمت چانه نمی‌زند. محرم از ماه‌هایی است که در آن بیشتر شغل‌ها رونق می‌گیرد؛ چه شغل‌هایی که در بعضی ایام سال بازارشان کساد است و چه شغل‌هایی که در این ماه رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرند.

یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه احوال جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش رونق بیشتری دارد، قصابی است. قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.

بازار آشپزخانه‌ها در ماه محرم داغ است. آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را برعهده می‌گیرند. بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها هم در این ایام تلاش می‌کنند با تغییر سبک ارائه خدمات خود به نوعی در جنب و جوش محرم شریک شوند و ادای دین کنند.

از قصابان و آشپزها که بگذریم، بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف حسابی گرم می‌شود. از لیوان چای و قاشق و چنگال تا کاسه‌های آش و خورشت و ظروف غذای پرسی همه برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان هم در این ایام رونق خاصی دارد. پارچه فروشان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی و شال‌های عزا کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.

فروشندگان ابزار و ادوات موسیقی محرم، سازندگان سنج و زنجیر، طبل و عَلم و کُتل، علامت و چلچراغ هم در این ماه بیکار نیستند و از هفته‌ها قبل دل به دریای بی کران محرم سپرده و خود را آماده استقبال از عزای سرور و سالار شهیدان کرده‌اند.

ناگفته نماند که کسب و کارهای دیگری هم هستند که در این ایام پرکارند؛ مداحان، نوحه‌خوانان و سخنرانان با مدح و نوحه و خطابه در مساجد و هیاتها، سراجان با عرضه چراغ و فانوس، پارچه نویسان و پرچم فروشان با پارچه نوشتها و پرچم‌های منقش و مزین به نام امام حسین (ع) و اهل بیتش، سبزی خردکن‌ها با تامین سبزی آش و خورشت، خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج و قند و شکر ، قهوه خانه‌داران و مسافرخانه‌ها با پذیرایی از مسافران و زائران و عطّاری‌ها با تامین گلاب و زعفران و ادویه‌جات مخصوص هیاتها به کارشان رونق می‌دهند.

و البته قالیشویان و فرش فروشان با شستن و فرش کردن مساجد و تکایا، شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه، رانندگان وسایل نقلیه از جمله نیسان و وانت‌بار با جابه‌جایی ظروف و گوشت قربانی و غذای نذری هیاتها و ‌امانت‌سراها با کرایه دادن ملزومات و وسایل برقی را هم نباید در این ماه از یاد ببریم.

ماه محرم از دیرباز برای ایرانیان اهمیت بسیاری داشته و مورد تکریم و استقبال آحاد مختلف جامعه و حتی اقلیت‌های مذهبی کشورمان قرار گرفته است.همه ساله مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استقبال سوگواری سید و سالار شهیدان می‌روند و همراه با دسته‌ها و هیاتها، مردم، کسبه و بازاریان هم با جنب و جوش خاصی خود را برای محرم آماده می‌کنند.

در ایام محرم کسی بیکار نیست و هیچ کسب و کاری هم راکد نمی‌شود،‌ همه در جوش و خروش و تکاپو هستند، هرچند بعضی شغل‌ها مثل طلافروشان یا آرایشگران کسادی را تجربه می‌کنند اما بیشتر گروه‌ها به برکت ماه محرم با روح همکاری،‌ عشق و ارادت،‌ احترام و خلوص نیتی که نسبت به این ایام دارند، بازار کسب و کارشان رونق می‌گیرد.

منبع:اتاق اصناف ایران

بررسی فوری کالاهای دارای بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم پاسخگویی سریع به درخواست رییس جمهور مبنی بر رسیدگی به کالاهای با بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت، گفت: باید به تنظیم بازار محصول برنج توجه جدی کنیم.

به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در جلسه ستاد تنظیم بازار با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت اقلام و کالاهای اساسی کشور ، افزود: مداخله در بازار با پیش بینی افزایش تقاضای یک محصول در فصل خاص مصرف آن، ضرورت دارد.

وی اصلاح روش‌های توزیع کالا و نظارت بر بازار را از جمله موارد مورد تأکید در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: رییس جمهور دستور رسیدگی به کالاهایی که بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند، را صادر کرد و از بانک مرکزی انتظار دارم در بررسی علت افزایش قیمت اقلام ضروری که دولت مسئولیت تنظیم بازار آن‌ها را بر عهده دارد، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان را تنها سازمان تخصصی کنترل و بررسی قیمت معرفی کرد و گفت: در مجمع عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعمال روش‌های نظارتی این سازمان بر خدمات وزارت جهاد کشاورزی همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شد.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات برنج در ۶ ماهه ۹۶، خاطر نشان کرد: باید از واردات بی رویه این محصول به خصوص در فصل عرضه آن جلوگیری شود. وی افزود: باید به تنظیم بازار برنج توجه جدی کنیم چرا که مصرف کننده داخلی به سمت برنج‌های وارداتی نمی رود.

وی بررسی ترانزیت برنج کشورهای پاکستان و هند را در تعیین میزان قاچاق این محصول در کشور تأثیرگذار دانست و افزود: دبیرخانه ستاد تنظیم بازار این موضوع را باید در دستور کار قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این موضوع که افزایش قیمت محصولات نباید به گونه‌ای شود که مصرف کننده‌ و تولیدکننده‌ همزمان زیان ببینند، ادامه داد: این موضوع باید توسط دستگاه‌های ذیربط پیش بینی شود. همچنین ستاد تنظیم بازار پاسخ درخواست رییس جمهور درخصوص رسیدگی به کالاهای دارای افزایش قیمت را با تفکیک نوع و علت افزایش قیمت ارایه دهد.

شریعتمداری در پایان قیمت تعیین شده ۷۵۰۰ تومانی هر کیلو مرغ برای عرضه به بازار را کارشناسی و معقول ارزیابی کرد و گفت: کف و سقف این قیمت به ترتیب ۷۱۰۰ و ۷۸۰۰ تومان در نظر گرفته شود. همچنین در راستای مصرف مازاد کنسرو مرغ کشور جهت تنظیم بازار، به شهرداری و نهادهای حمایتی برای توزیع این محصول در ایام اربعین نامه نگاری شود.

منبع: اتاق اصناف ایران

حذف قیمت از روی کالا به نفع تولیدکننده و به ضرر سودجویان خواهد بود

 

 

 

رئیس اتاق اصناف زاهدان گفت : با وجود برخی مخالفت ها واقعیت این است که حذف قیمت از روی کالا توسط کارخانه ها به نفع تولیدکننده و به ضرر سودجویان خواهد بود.

سیدعلی میرحسینی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: از نگاه یک تولیدکننده ارزیابی می کنم که زمانی که که یک قیمت بر روی کالایی درج می شود، مصرف کننده فکر می کند که این قیمت تمام شده کالا است؛ در حالی که کالایی با ارزش ۲ هزار تومان تنها یک هزار و ۳۰۰ تومان از کارخانه یا تولیدکننده خریداری شده و بقیه سودی است که بین واسطه یا واسطه ها تقسیم می شود.

وی تصریح کرد: بنابر این اگر برچسب قیمت کالا توسط کارخانه ها حذف شود و نظارت ها نیز به درستی صورت بگیرد، قطعا این طرح بسیار خوب خواهد بود.

میرحسینی ادامه داد: در حال حاضر سود حاصل از تولید، نصیب واسطه ها می شود و رقابت های کاذب در بازار شکل می گیرد لذا اگر این قیمت ها برداشته شود، شاهد رقابت سالم در بازار خواهیم بود و کیفیت کالاها  نیز افزایش خواهد یافت و سود جویی نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که مغازه دار یا فروشنده به هر قیمتی که بخواهد کالای خود را به فروش برساند بلکه باید با توجه به قیمت مندرج در فاکتور کارخانه و سود قانونی که برای عمده فروش و خرده فروش صنفی مشخص شده کالا به مصرف کننده عرضه شود.

منبع: اتاق اصناف ایران