شفاف سازی قیمت گذاری کالاها و رقابتی شدن توزیع در رویکرد جدید

 معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت شفاف سازی بیشتر قیمت گذاری کالا در کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ یدالله صادقی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا حذف قیمت گذاری کالا از سوی تولید کنندگان و دادن اختیار عمل به توزیع کنندگان تبعاتی در جامعه به همراه ندارد، افزود: در حال حاضر کالاهایی که در کارخانه ها تولید می شود خود تولید کنندگان قیمت را روی کالا درج و در نهایت به بازار مصرف عرضه می کنند.

وی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد این روش قیمت گذاری که در مملکت رواج داشته خیلی موفقیت آمیز نبوده به نحوی که امروز همگان شاهد عرضه خیلی از کالاهای مبتنی بر درج قیمت با درجات مختلف تخفیف ۵۰،۴۰،۳۰ و ۶۰ درصدی در مراکز فروش هستند.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی  وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی که با جزئیات و سختی کار تولید آشنایی دارند بدون شک به موضوع واقفند که هیچ کالایی این قدر سود واقعی ندارد که بخواهد با تخفیف بالا در بازار عرضه شود.

وی افزود : متاسفانه به دلیل گسترده بودن مباحث تولید و شبکه های توزیع امکان اینکه موضوع مزبور از طریق نظارت های مورد به مورد بر طرف شود ، وجود ندارد هرچند سازمان حمایت تلاش های زیادی برای اصلاح این معضل به خرج داده ولی تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

صادقی تصریح کرد: در نظرگرفتن سود زیاد برای انواع کالاها از سوی تولید کنندگان متاسفانه در جامعه مرسوم و همینطور در حال سرایت به تمامی کالاهای تولیدی به وسیله کارخانه هاست.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایط باید به سراغ استقرار روش های جدیدتری در جامعه بود، گفت: قانونگذار عرضه کنندگان کالا را مکلف به درج قیمت یا ارائه قیمت به مصرف کنندگان کرده به نحوی که مصرف کنندگان با اطمینان خاطر مبادرت به خرید کالا کنند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تصمیم این وزارتخانه برای درج قیمت چند گروه کالایی بوسیله توزیع کنندگان و حذف قیمت گذاری ها از سوی تولید کنندگان به جهت شفافیت در قیمت کالاها و رقابتی تر شدن بازار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست این طرح قیمت گذاری چند گروه کالایی غیر ضروری به طور ازمایشی به توزیع کنندگان محول شده است ، اظهار داشت : توزیع کنندگان بر اساس

سند خرید شرکت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی که هیات عالی نظارت مشخص می کند قیمت این کالاها را تعیین می کنند و در معرض دید مصرف کنندگان قرار می دهند.

صادقی اضافه کرد: محصولات سلولزی و گروه‌های کالایی مانند شیرینی، شکلات، چیپس، پفک و سایر تنقلات که غیر ضروری و از حساسیت کمتری در جامعه برخوردار است در مرحله نخست مشمول این طرح هستند.

وی در ادامه تخفیف اعمال شده روی بیشتر کالاها به وسیله کارخانه ها را غیر متعارف دانست و گفت: در شرایط کنونی درج قیمت روی اغلب کالاها فاقد رعایت ضرایب سود اصولی و منطقی بوده که موجب تضییع حقوق مصرف کنندگان می شود.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: بدون شک با تصمیم جدید این وزارتخانه قیمت کالاها از کارخانه تا مرحله عرضه ساماندهی می شود و توزیع کنندگان بدون دغدغه درج قیمت کالا بوسیله کارخانه کالاها را با قیمتی رقابتی و پائین تر از قبل به مصرف کننده ارائه می دهند.

منبع: اتاق اصناف ایران

رئیس اتاق اصناف یزد : تغییر نظام قیمت گذاری کالا، بازار را رقابتی تر خواهد کرد

 رئیس اتاق اصناف یزد گفت: تغییر نظام قیمت گذاری کالا، بازار را رقابتی تر خواهد کرد.

محمدحسین مسلم یزدی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران از ابلاغیه تغییر نظام قیمت گذاری کالا استقبال کرد و گفت: درصورتی که قیمت کالا از جانب فروشنده بر روی کالا برچسب بخورد؛ شرایط رقابتی تری ایجاد می کند.

وی همچنین درباره مشکلاتی که مدت هاست اصناف در یزد را درگیر خود کرده؛ اظهار نگرانی کرد و گفت : مهمترین مشکل در این حوزه تداخل صنفی است که مقرر شد چندین اتحادیه در هم ادغام شوند اما به دلیل اعتراض و شکایاتی که از سوی برخی اتحادیه ها به دیوان عدالت اداری شد، فعلا متوقف شده است.

مسلم یزدی افزود: تعداد واحدهای صنفی تعطیل شده  در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده و تعطیلی این واحدها اعم از سوپر مارکت ها وفروشندگان لبنیات به تاسیس فروشگاههای زنجیره ای در شهرستان ها برمی گردد .

وی یکی دیگر از معضلات اصناف را برگزاری نمایشگاه هایی با اجناس بی کیفیت نام برد که آسیب جدی به واحدهای صنفی به ویژه گروه پوشاک و کیف و کفش وارد کرده است.

مسلم یزدی همچنین خواستار اصلاح قانون مربوط به اعلام دارایی ها و ارقام معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی شد.

وی در پایان از برگزاری کلاس های آموزشی قوانین کار ، بیمه و مالیات و بازرگانی برای افزایش دانش و آگاهی متقاضیان پروانه کسب توسط اتاق اصناف یزد خبر داد و گفت : تمام متقاضیان پروانه فعالیت های صنفی باید قبل از دریافت مجوز این دوره های آموزشی را بگذرانند.

منبع: اتاق اصناف ایران

۵ شرط عراق برای واردات کالا از ایران

 وزارت خارجه عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی عراق را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی تهران، وزارت خارجه عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی عراق را ابلاغ کرد. بخشنامه‌ای که باید مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار گیرد.

برابر نامه سازمان توسعه تجارت به رییس‌کل گمرک، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و روسای سازمان‌های صنعت و معدن استان‌های غربی، این نامه و مندرجات آن باید مورد تحلیل قرار گیرد و اثرات آن بررسی شود.

این نامه توسط وزارت امور خارجه عراق به سفارت ایران ارسال شد و در ترجمه‌ غیررسمی آن آمده است که به موجب اقتضای مصالح عمومی و جهت جلوگیری از ورود کالاهای با معافیت سود و عوارض گمرکی که خرید و فروش آن خلاف قانون بوده به بازارهای داخلی و محلی و همچنین جهت برآورده شدن زمینه رقابت، دولت عراق برای ورود کالاهایی که معافیت گمرکی یا پرداخت معوق دارند، شروطی را تعیین کرده است.

این شروط که در هیات وزیران عراق به تصویب رسیده است و باید روی کالاها درج شود به این شرح است:

– کالاها و محصولات باید با نام ذینفع وارد عراق شود.

– بر روی هر یک از کالاها و محصولات ورودی جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی، مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به صورت کاملا واضح درج شود.

– کالاها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد.

– مقامات مسئول جلوگیری از ریزش کالاهای دارای معافیت گمرکی به بازارهای داخلی که در قبل از این اتفاق افتاده است از تاریخ ۱/۸/۲۰۱۷ کار خود را شروع می‌کنند.

-این نامه علاوه بر سفارت ایران، به سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای بین‌المللی نیز ارسال شده است.

منبع: اتاق اصناف ایران

تشکیل گروه های بازرسی برای رسیدگی به شرایط بی‌جوازها

 به‌گفته رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، تامین‌کننده‌های لوازم یدکی در سامانه تعاونی اتحادیه، ایساکو و سایپا یدک هستند و نفت سپاهان و شرکت بهران هم به عنوان تامین‌کنندگان روغن همکاری می‌کنند.

نخستین سمینار تخصصی ماشین‌آلات فرمینگ CNC با حضور اعضای هیئت ‌مدیره اتحادیه صنف تعمیرکاران خودروی تهران و نمایندگانی از شرکت‌های فعال در این زمینه از کشورهای کره‌جنوبی و چین برگزار شد. آموزش و آشنایی فعالان رسته فنرسازی در این اتحادیه با علم و تکنولوژی روز، مسائل و مشکلات فعالان صنف و برنامه‌های اتحادیه برای بهبود شرایط فعالیت آنها از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سمینار به شمار می‌رود.

بر این اساس رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در اظهارات خود در این سمینار با اشاره به اینکه این اتحادیه صنفی از ۱۷ رسته تشکیل شده است، گفت: صنف فنرسازی از رسته‌های تولیدی در این اتحادیه است.

علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه حمایت از تولید داخل از وظایف فعالان در تمام صنایع کشور است، اظهار کرد: تولیدکنندگان در رسته فنرسازی غیر از نقش پررنگی که در صنعت خودرو ایفا می‌کنند، در سایر صنایع هم فعال هستند.

نیک‌آیین با توضیح اینکه اتحادیه در تلاش است تا مسیر پیشرفت و توسعه واحدهای تولیدی در این بخش را هموار کند، افزود: امیدواریم با ایجاد کمیسیون فنرسازها در این اتحادیه مشکلات موجود در این زمینه به درستی مورد بررسی قرار بگیرد و با رفع آن‌ها شرایط فعالیت بهبود یابد.

به‌روز شدن ناوگان تولید و عقب نماندن از تولیدات روز از موارد دیگری بود که رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران به آن اشاره و اظهار کرد: بازه خطای دستگاه‌ها و کالیبراسیون آنها از موارد مهمی هستند که باید مورد ‌توجه قرار تولیدکنندگان بگیرند. چون شرکت‌های OEساز که برای شرکت‌های خودرویی کار می‌کنند، در کشورهای دیگر، هنگام امضای قرارداد پنج ساله با تولیدکنندگانی که عمر دستگاه‌های آنها بالای دو سال باشد، قرارداد نمی‌بندند؛ لذادستگاه‌های ما باید به‌روز و کالیبره شده باشد تا درصد خطا در تولید به حداقل برسد.

وی با اشاره به برنامه اتحادیه صنف تعمیرکاران در قالب یک مجموعه در نمایشگاه قطعه‌سازان تهران تاکید کرد: از اقدامات دیگر این که تعاونی اتحادیه نیز فعالیت خود را از سر گرفته است. اما تفاوت آن نسبت به گذشته این است که به جای کالا، نرم‌افزار ارائه می‌کند. در واقع کارکرد این اپلیکیشن این است که امکان استفاده از خدمات داخلی، امداد، سرویس سیار و دریافت نوبت را با نشان دادن نزدیک‌ترین مراکز دارای مجوز، برای کاربران فراهم می‌کند.

وی امکان پرداخت آنلاین درون‌شبکه برای همه سرویس‌ها را از‌ جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار برشمرد و گفت: دسترسی آسان مشتری به قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز نیز از امکاناتی است که در چارچوب این اپلیکیشن فراهم شده است. ضمن اینکه قیمت‌ها و اجرت‌ها طبق تعرفه اتحادیه تعیین شده است.

به‌گفته رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، تامین‌کننده‌های لوازم یدکی در این سامانه ایساکو و سایپا یدک هستند و نفت سپاهان و شرکت بهران هم به عنوان تامین‌کنندگان روغن همکاری می‌کنند.

علیرضا نیک‌آیین با بیان اینکه ۵۳ اتحادیه در کل کشور با این سامانه مرتبط شده‌اند و این خدمات در هر شهری قابل‌دسترسی خواهد بود، افزود: بر این اساس با ارائه هر‌گونه خدماتی، سودی به حساب اعضای صنف و اعضای مشترک در تعاونی داده خواهد شد. به این ترتیب اگر ۱۰۰ واحد تعمیرگاه در بخش سواری ۲۴ میلیارد تومان خرید لوازم داشته باشند، با توجه به اینکه خرید آنلاین و نقدی انجام می‌شود و قرار است پول با فاصله دو ماهه به فروشنده پرداخت شود، حدود ۳۶۰ میلیون تومان سود خواهد داشت که به اعضای سهامدار تعاونی تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های اتحادیه برای اعضای تولیدی گفت: در آینده سامانه بازار مجازی را رونمایی خواهیم کرد که بر اساس آن هر واحدی که تولید یا خدماتی ارائه می‌دهد، می‌تواند در بازار مجازی اتحادیه عرضه کند. چون بسیاری از شرکت‌های داخلی و خودروسازانی که از محصولات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند، به مساله تحت پوشش اتحادیه قرار داشتن واحدها اهمیت می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران همچنین با توضیح درباره معضلات و مشکلاتی که این صنف در حین فعالیت خود با آنها مواجه هستند، اظهار کرد: برای مثال در منطقه پامنار، شهرداری ناحیه برخوردهای تندی با فعالان صنف در آن منطقه داشت که البته با جلسات و مذاکرات انجام‌شده با رئیس ناحیه، مشکل تا حدی کم‌رنگ شد. با این وجود طرح‌هایی برای ساماندهی این بخش وجود دارد که باید با جدیت پیگیری شود. ضمن اینکه ما معتقدیم در آینده باید به شهرک‌هایی که اطراف تهران ایجاد می‌شود و ایجاد شده است برویم و فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها را در خود کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی ایجاد کنیم.

وی حل مشکل بی‌جوازها را از اقدامات دیگر اتحادیه برشمرد و افزود: یک گروه بازرسی با ۴۸ نفر عضو ایجاد شده است تا این مسئله را پیگیری کند. همین موضوع باعث شد تعداد اعضای اتحادیه از حدود ۱۶۰۰ نفر به ۴۸۰۰ نفر برسد.

نیک‌آیین با اشاره به موانع و مشکلات موجود برای تامین مواد اولیه برای تولید، گفت: کمیسیون مرتبط، مشکلات موجود در مسیر این کالاها و مواد اولیه را مطرح می‌کنند و اتحادیه برای حل این مشکلات همکاری و اقدامات لازم را خواهد داشت.

علیرضا نیک‌آیین در پایان تاکید کرد: چنین سمینارهایی با موضوعاتی مانند فلز‌شناسی، آشنایی با فن‌آوری، تجهیزات تولید و تکنولوژی تولید روز دنیا باید ادامه داشته باشد و اتحادیه نیز در این زمینه برنامه‌های جدی دارد.

منبع: اتاق اصناف ایران

بحث فروشگاه های زنجیره ای و مالیات در کمیسیون آموزش اتاق

 جلسات کمیسیون آموزش و پژوهش اتاق اصناف تهران هر هفته با حضور اعضاء آقایان: معتمد، دهخدا، آقا‌طاهر، قدیانی، نظری، کریمی و شاهرخی برگزار و نسبت به موارد مختلف بحث و تبادل نظر می شود. محمدباقر معتمد رئیس کمیسیون در خصوص مالیات گفت: اصناف تاکنون نمی دانند به چه میزان مالیات پرداخت می‌کنند؛ در صورتی‌که اصناف تهران به اندازه کل کشور مالیات می‌پردازند. اگر منظور از مالیات عدالت می‌باشد چرا به طور شفاف و صحیح اجرایی نمی‌شود؟ در شهر تهران واحدهای صنفی به علت مالیات گزافی که پرداخت می‌کنند رو به تعطیلی می‌باشند. معتمد در ادامه افزود: پیشنهاد کمیسیون آموزش و پژوهش این است که ریاست اتاق آقای فاضلی آمار صحیح و کامل پرداخت مالیات اصناف تهران را به این کمیسیون ارائه دهد. وی افزود: سازمان امور مالیاتی هیچ تعهدی درخصوص توافق و تعامل مالیاتی با اتحادیه‌ها ندارد و می‌گوید دستورالعمل صادر شده را اصناف باید اجرا کنند. در سال ۹۴ اصناف ۰۰۰/۰۰۰/۲۰۰/۵ تومان مالیات پرداخت کرده‌اند که سهم تهران ۰۰۰/۰۰۰/۷۰۰/۲تومان بوده است. وی در ادامه افزود: سازمان امور مالیاتی می‌گوید ما نمی‌توانیم ماده ۹۷ را اصلاح کنیم چون هنوز طرح جامع مالیاتی کاملاً اجرایی نشده‌ است. رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش همچنین گفت: اتاق اصناف اگر دفاعی هم از اصناف داشته‌ باشد در خصوص چند برابر کردن مالیات، این اتهام وارد می‌شود که اصناف نمی‌خواهد دولت به حق خود برسد و نمی‌خواهند مالیات پرداخت کنند و این صدمه به اموال عمومی مردم است. شاهرخی یکی از اعضای کمیسیون گفت: اگر هریک از رؤسای اتحادیه با سازمان امور مالیاتی در تعامل باشند و بتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و اگر صنفی در سازمان امور مالیاتی نتواند از حق خود دفاع کند می‌بایست چندین برابر مالیات پرداخت کند. کریمی عضو کمیسیون گفت: بحث پرداخت مالیات مهم‌ترین مسئله اصناف می‌باشد. با نصب صندوق مکانیزه (pos) که خرید و فروش در آن لحاظ می‌شود و به صورت شفاف عمل می‌کند، بسیاری از مشکلات مالیاتی حل و فصل خواهد‌ شد. نظری عضو دیگر کمیسیون گفت: با نصب این صندوق‌ها تمام اطلاعات ما به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد. این صندوق‌ها فروش را ثبت می‌کنند ولی هزینه‌ها ثبت نمی‌شود. با وجود تعرفه‌های زیاد آب، برق، گاز… ناچار مغازه‌ها روبه تعطیلی رفته و مردم پول خود را در بانک‌‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. فخریان رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور با اشاره به حذف واسطه در بازار گفت: ما باید تولید و توزیع را به نحوی اجرا کنیم که واسطه‌ها حذف شوند. باید گذر اقتصادی داشته باشیم؛ لذا می‌بایست اقتصاد کنونی را به اقتصاد دانش بنیان تبدیل کنیم. هم‌اکنون فروشگاه‌های ما دانش بنیان نیستند. وی در ادامه اظهار داشت: حدود ۲۴۵۰ فروشگاه داریم که تعدادی از آنها کار توزیعی می‌کنند؛ باید این فروشگاه‌ها چند برابر شوند تا به فروشگاه‌های دانش بنیان تبدیل شوند. فخریان در ادامه افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک باید نمایندگی طیف اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ باشند؛ لذا هر بخشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با دانشگاه در ارتباط باشند و مرکز اصلی فروشگاه‌ را باید با دانشگاه پیوند دهیم. اگر این امر اتفاق بیفتد اشتغال ایجاد شده، مردم نیز این فروشگاه‌ها را شناخته و مایحتاج خود را از آنجا تهیه می‌کنند. کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار خواهند بود، لذا مردم تمایل بیشتری دارند که از این مکان‌ها خرید ‌نمایند. وی اظهار داشت: این فروشگاه‌ها یک سیستم سازمان‌یافته‌ای است که هشت نوع از فعالیت‌های اقتصادی را به خود اختصاص می دهد در این واحدها اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود و ما می‌خواهیم که سهم اصناف را در آن بالا ببریم. در کشورهای اروپایی فروشگاه‌ها بر اساس نیاز مردم اجناس خود را عرضه می‌کنند و از این طریق نیاز مردم تأمین می‌شود. راه‌اندازی این نوع فروشگاه‌ها در تهران مشکل ندارد ولی در شهرستان‌ها اجازه فعالیت را نمی‌دهند و نمی‌گذارند در آن‌جا چنین فروشگاه‌هایی احداث شود. لذا باید ابتدا در شهرستان‌ها فرهنگ سازی صورت گیرد و مردم را با این فروشگاه‌ها آشنا نموده، سپس آن را ایجاد نماییم. قدیانی یکی از اعضای کمیسیون بعد از سخنان رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور گفت: اگر این فروشگاه‌ها احداث شود خود به خود خرید و فروش حذف و کسبه نیز بیکار می‌شوند. لذا این سؤال پیش می‌آید که افراد صنفی پیشکسوت که از سال‌های پیش یک حرفه یا شغلی را داشته‌اند وضعیت آن‌ها چگونه می‌شود؟ چون آنها توانایی یادگیری علم روز را ندارند. وضعیت امرار معاش آنها به چه صورت خواهد بود؟ بنابراین می‌بایست یک بازرسی میدانی انجام شده و تمام جوانب آن در نظر گرفته ‌شود تا این قشر زحمت‌کش جامعه دچار آسیب نشوند. هدف این است که در این فروشگاه‌ها اجناس داخلی توزیع شود در صورتی‌که بیشتر اجناس برند و خارجی است. وی افزود: من خودم گرفتار این معضل می‌باشم. مخصوصاً از زمانی که متراژ هم برداشته شده‌است کار ما را بسیار دشوار نموده، لذا باید حتماً این موضوع پیگیری شود. در ادامه این بحث میرزایی گفت: بحث تولید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چه صورت است؟ در حال حاضر برندهای قدیمی رو به نابودی هستند. باید بحث تولید بر اساس یک معیار صحیح انجام گیرد. تولید داخلی اگر دارای کیفیت خوب و عالی باشد حتماً مردم خرید خواهند کرد و در این فروشگاه‌ها جای خواهند گرفت. لذا باید برای تولید داخلی تدابیری اندیشیده شود. چون تولید داخلی روبه ‌نابودی می‌باشد. در همین زمینه دهخدا گفت: با تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای اصناف نیز رو به نابودی خواهند رفت. استارت احداث این فروشگاه‌ها از زمانی بود که اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، فروشگاه زنجیره‌ای باعث شد که اصناف به سه قسمت تقسیم ‌شود. مثلاً شرکت‌هایی مثل «شرکت محسن» تمام مایحتاج مردم را عرضه می‌کند و حرکت آنها یک حرکت مافیایی می‌باشد و چون سرمایه‌دار هستند. این کرسی که آنها تکیه زده‌اند به کلیه سازمان‌ها اشراف دارند و نفوذ در تصمیم‌گیری برایشان راحت است.ولی ما در اصناف چنین فضایی را نداریم. وی در ادامه گفت: در بحث فروشگاه‌ها دامپینگ را نیز نباید فراموش کرد. در این فروشگاه‌ها نظیر جامبو کالاها با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسد و چون قدرت سرمایه‌گذاری نیز دارند، این امر منجر می‌شود که فروشگاه‌های قبلی کم‌کم رونق خود را از دست بدهند. بنابراین باید در خصوص این موارد پیگیری‌های لازم انجام گیرد. کریمی دیگر عضو این کمیسیون گفت: در گذشته مثلاً گندم می‌دادیم و گوشت می‌گرفتیم و کالاها به این طریق داد و ستد می‌شد در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی علم، بدین‌صورت است که کارت الکترونیکی در دست مردم می‌باشد و با آن‌ها خرید خود را انجام می‌دهند. ما باید خودمان فرهنگ‌سازی کنیم و اقتصاد مملکت را پویا نماییم. واحدهای صنفی ما باید طوری عمل کنند که مردم نیز از آن‌ها خرید نمایند. در خصوص احداث این فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتاق ضعیف عمل کرده بنابراین باید این موارد در اتاق اصناف پیگیری شود. همچنین شاهرخی گفت: با احداث این فروشگاه‌ها قدرت را از اصناف گرفته‌اند. الان ما به عنوان رئیس اتحادیه چه قدرتی داریم؟ مغازه‌های غیر قانونی را نمی‌توانیم پلمب کنیم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ جنس با کیفیت و ارزان را تحویل مردم می‌دهند لذا طرف‌داران زیادی هم دارند. معتمد در خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ما باید توجه داشته‌باشیم و نباید فریب شعار دیگران را بخوریم. نباید انتقاد کنیم. باید راه چاره آن را بیابیم. ما مخالف تکنولوژی نیستیم ولی باید آسیب شناسی کنیم. رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش در خصوص مالیات اظهار داشت: تا یک میلیارد ریال فروش ۸ درصد افزایش مالیات داشته باشد بدون تسلیم اظهار نامه مالیاتی، بشتر از یک میلیارد فروش تسلیم اظهار نامه و ۸ درصد افزایش، احتمال دارد نمونه گیری هم شوند و بیشتر از سه میلیارد ریال فروش باید تراز مالی نیز ارائه دهند. در ادامه جلسه مهری در خصوص مالیات گفت: در تمام دنیا یک برنامه‌ریزی کلی و مدون دارند ولی در ایران این‌طور نیست. هشت روز فرصت داریم تا اظهارنامه‌های مالیاتی خود را بدهیم. چه راه روشنی را در اختیار ما قرار داداند که از آن استفاده کنیم. وی در ادامه افزود: در خصوص تنظیم اظهارنامه‌ها به عنوان رئیس اتحادیه باید جواب‌گوی اعضای صنف باشیم. سازمان امور مالیاتی نتوانسته است با ما در تعامل و همکاری باشد؛ همچنین اطلاع‌رسانی اتاق نیز ضعیف بوده است. من به آقای فاضلی گفتم هفته‌ای یک‌بار جلسه‌ای در اتاق برگزار نمایند تا مشکلات رؤسای اتحادیه‌ها در زمینه مالیات برطرف شود. دهخدا هم در زمینه مالیات گفت: مشکل اصلی اصناف قطعی‌های سال‌های قبل بوده است. چطور ۸درصد را بدهم و اظهارنامه‌ها را تنظیم نمایم. این توافق یک‌طرفه می‌باشد و سندی است که فی ما بین سازمان امور مالیاتی و اصناف تهیه شده و در حد پیشنهاد است و قانونی نیست.

منبع :اتاق اصناف ایران

انداختن بار سنگین فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی بر دوش اصناف

 استفاده از پوشاک ایرانی نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ اما چه ارگانی باید این کار مهم و بنیادین را انجام بدهد. نهادهای مرتبط با این موضوع هریک وظیفه خود را بر عهده دیگری می بیند و در این میان اصناف در عمل متولی هستند تا جایی که ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تاکید دارد: متولیان فرهنگ سازی مصرف تولید داخلی با چالش روبه رو هستند و در عمل این مسئولیت را اصناف به دوش می کشند.

ابوالقاسم شیرازی در گفتگو با خبرنگار اصناف در خصوص ضرورت فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی گفت: فرهنگ سازی به معنای آن است که مردم را به سمت مصرف کالای داخلی سوق دهیم . متولی فرهنگ به ظاهر وزارت ارشاد و آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر ارگان ها هستند. در بخش رسانه صدا وسیما بزرگترین دانشگاه است که می تواند تمام زیر ساختارهای فرهنگی را ایجاد نماید. تریبون هایی که در دست مسئولان، ائمه جمعه و جماعات است بهترین بستر فرهنگ سازی هستند.

وی اضافه کرد: در کنار این فعالیت های فرهنگی ، اتحادیه به عنوان متولی تولید و پوشاک هرچند که مأموریت فرهنگ سازی رسمی را ندارد، با تاکید مقام معظم رهبری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و به نوعی فرهنگ سازی را سرلوحه کار خود قرارداده است.

شیرازی با اشاره به راه اندازی کمپین حمایت از تولید داخلی گفت: افراد شاخص در بخش‏های مختلف کشور از این رویه حمایت کرده و با عضویت در آن نسبت به استفاده از پوشاک داخلی اقدام کرده اند.

وی افزود: این حرکت بر رویکرد مردم تاثیر گذار بوده و تغییر ذائقه معرف مردم را در پی داشته است؛ هر چند اقدام عملیاتی خوبی بوده با این وجود باید تولیدکنندگان را تشویق کنیم حمایت از تولید کننده فقط با تشویق امکان پذیر نیست باید حمایت های عملی از تولیدات داخل شود. دسترسی ها برای تولیدکننده داخلی فراهم شود، تولید کننده داخلی نیاز به نوسازی رسته امکانات دارد.

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه ایران روزگاری صادر کننده پوشاک بود و به مرور زمان با توجه به عواملی که به وجود آمد حتی از ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هم پایین تر آمد تصریح کرد: تولیدات در عرصه پوشاک باید دانش محور باشد. تولید کنندگان ایرانی به لحاظ تخصص و خلاقیت افراد قهاری هستند در این راستا با دانشگاه های مختلف تفاهم نامه همکاری نوشتیم با کشورهای ایتالیا و فدراسیون پوشاک جهانی تفاهم نامه همکاری داشتیم. برای احقاق حقوق تولیدکننده با هر جایی که نسبت به رشد فعالیت صنفی موثر بوده اقدامات اجرایی انجام دادیم که در دراز مدت تاثیرات مثبت آنها نمایان خواهد شد.

وی افزود: استقبال مردم با اقداماتی که داشتیم هر چند زیاد بود ولی باز هم ناچیز و باز هم تاثیر گذار است با توجه به گستردگی بسیار عرصه طراحی پوشاک نیاز است به علم روانشناسی و جامعه شناسی را بداند .

شیرازی گفت: سرمایه گذاری پوشاک در جهان بیشتر در حوزه طراحی و مد است و دولت ها نمی توانند در عرصه طراحی سرمایه گذاری کنند. در ایران از آنجائی که در گذشته نسبت به طراحی و مد پوشاک حساسیت وجود داشت بیشتر دولت فعالیت می کرد؛ ضمن اینکه مردم از نگاه دولتی به مد و طراحی استقبال نمی کنند، در طراحی ها باید با دائقه مردم آشنا باشیم و بدانیم از چه مدل پوشاک ایرانی استقبال می کنند که اتحادیه این کار را شروع کرده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب برای حمایت از تولید داخلی جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق است. امروز به واسطه حرکت های اصناف ورود اجناس خارجی را ساماندهی کرده ایم. در گذشته ورود غیرمجاز پوشاک بسیار گسترده بود؛ اما در حال حاضر از آنجائی که واردات براساس دستورالعمل است واردات پوشاک تحت نظر این دستورالعمل می باشد.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران گفت: در تولید و عرضه مانتو ۹۰ درصد مانتوی مصرفی داخلی بوده و حتی صادر هم می کنیم. عرضه مانتوهای مشکل دار غیر قانونی است و باید برخورد شود در این زمینه وزارت ارشاد سال گذشته دستورالعملی را به تصویب رسانید و طراحی، تولید، عرضه و حتی تبلیغات آن را مشخص کرد که این دستورالعمل به واحدهای صنفی ابلاغ شده است؛ بنابراین جای هیچگونه اعتراضی باقی نیست. در طرحی هایی که با اداره اماکن انجام می دهیم با عرضه مانتوهای کوتاه، تنگ، جلوباز و شلوارهای پاره و چاکدار برخورد می کنیم.

وی با اشاره به نحوه استفاده غلط از مانتوهای جلوباز گفت: این عملکرد مردم ناشی از تبلیغات غلط است که باید فرهنگ سازی شود. برخی رفتارهای اجتماعی با فرهنگ اجتماعی جامعه ایرانی در تضاد است هرچند که شاید در برخی از کشورهای دیگر رایج باشد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه پاییزه گفت: از اوایل انقلاب تا ۱۵ سال بعد از آن تمام تولیدکنندگان دو عید فروش داشتند؛ شب عید نوروز و شب عید مدارس که مدل و رنگها مشخص بود و بازار خوبی برای تولیدکنندگان و فروشندگان فراهم می شد تا اینکه رویه ای در مدارس غیر انتفاعی شروع شد و بر اساس آن مدیران هر مدرسه ای برای تهیه لباس فرم دانش آموزان خود هر سال فقط با تغییر مدل و رنگ اقدام به تهیه پارچه و بستن قراداد با یک نفر نمودند؛ خانواده ها هم اجبار داشتند از آن مدل و رنگ استفاده کنند. متأسفانه کسی به این موضوع توجه نکرد و این روند ادامه یافت و باعث شد تا تمام مدارس به این کار ورودکنند. این اقدام تداخل صنفی عجیب و کار اشتباهی بود که ادامه دارد.

شیرازی گفت: سال گذشته بنیادی برای تولید پوشاک مدرسه خواست کاری کند که موفق نشد. الان هم اتحادیه ها و واحدهای صنفی در تولید و عرضه مانتوی مدارس نقشی ندارند و در شب عید مدارس به جزء شلوار پسرانه نقشی در تهیه پوشاک مدارس ندارند.

وی اضافه کرد: متأسفانه شهرداری به جای اصناف مجری برگزاری نمایشگاه شده است در حالی که با وجود این همه واحد صنفی نیازی به نمایشگاه نیست و مردم می توانند پوشاک مورد نیاز خود را از فروشگاه های مختلف خریداری کنند.

شیرازی در پایان افزود: در حال حاضر بالای ۱۷ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و بیش از چهارهزار واحد در دست اقدام داریم. البته در گشت های نظارتی و پلیس اماکن به واحدهایی برخورد می کنیم که هیچ اقدامی نکرده اند؛ لذا به آنها اخطار می دهیم که این تعداد این واحدها در سطح تهران حداکثر ۱۰۰۰ واحد می باشند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تصریح کرد: برآورد می کنیم ۲۲ هزار تولیدکننده و فروشنده داشته باشیم که در بحث تولیدی های زیرزمینی خیلی سخت شناسایی می کنیم.

شیرازی گفت: یکی از اشکالات موجود، همگن بودن فعالیت چهار اتحادیه است که شاید هفت اتحادیه درگیر باشیم. البته اگر هریک از آنها بر اساس وظایف و ساختار اصلی خود که کمیسیون نظارت تعیین کرده است حرکت کنند مشکلی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متولیان صنفی و مصرف کنندگان دچار چالش شده اند اضافه کرد: اتحادیه پوشاک سه رسته تولید انواع پوشاک زنانه ، مردانه و بچگانه ، رسته فروش پوشاک و رسته سیسمونی فروش دارد که از سال ۵۱ تا الان فعالیت‏شان ادامه دارد.

منبع: اتاق اصناف ایران