انداختن بار سنگین فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی بر دوش اصناف

 استفاده از پوشاک ایرانی نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ اما چه ارگانی باید این کار مهم و بنیادین را انجام بدهد. نهادهای مرتبط با این موضوع هریک وظیفه خود را بر عهده دیگری می بیند و در این میان اصناف در عمل متولی هستند تا جایی که ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تاکید دارد: متولیان فرهنگ سازی مصرف تولید داخلی با چالش روبه رو هستند و در عمل این مسئولیت را اصناف به دوش می کشند.

ابوالقاسم شیرازی در گفتگو با خبرنگار اصناف در خصوص ضرورت فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی گفت: فرهنگ سازی به معنای آن است که مردم را به سمت مصرف کالای داخلی سوق دهیم . متولی فرهنگ به ظاهر وزارت ارشاد و آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر ارگان ها هستند. در بخش رسانه صدا وسیما بزرگترین دانشگاه است که می تواند تمام زیر ساختارهای فرهنگی را ایجاد نماید. تریبون هایی که در دست مسئولان، ائمه جمعه و جماعات است بهترین بستر فرهنگ سازی هستند.

وی اضافه کرد: در کنار این فعالیت های فرهنگی ، اتحادیه به عنوان متولی تولید و پوشاک هرچند که مأموریت فرهنگ سازی رسمی را ندارد، با تاکید مقام معظم رهبری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و به نوعی فرهنگ سازی را سرلوحه کار خود قرارداده است.

شیرازی با اشاره به راه اندازی کمپین حمایت از تولید داخلی گفت: افراد شاخص در بخش‏های مختلف کشور از این رویه حمایت کرده و با عضویت در آن نسبت به استفاده از پوشاک داخلی اقدام کرده اند.

وی افزود: این حرکت بر رویکرد مردم تاثیر گذار بوده و تغییر ذائقه معرف مردم را در پی داشته است؛ هر چند اقدام عملیاتی خوبی بوده با این وجود باید تولیدکنندگان را تشویق کنیم حمایت از تولید کننده فقط با تشویق امکان پذیر نیست باید حمایت های عملی از تولیدات داخل شود. دسترسی ها برای تولیدکننده داخلی فراهم شود، تولید کننده داخلی نیاز به نوسازی رسته امکانات دارد.

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اینکه ایران روزگاری صادر کننده پوشاک بود و به مرور زمان با توجه به عواملی که به وجود آمد حتی از ترکیه و دیگر کشورهای همسایه هم پایین تر آمد تصریح کرد: تولیدات در عرصه پوشاک باید دانش محور باشد. تولید کنندگان ایرانی به لحاظ تخصص و خلاقیت افراد قهاری هستند در این راستا با دانشگاه های مختلف تفاهم نامه همکاری نوشتیم با کشورهای ایتالیا و فدراسیون پوشاک جهانی تفاهم نامه همکاری داشتیم. برای احقاق حقوق تولیدکننده با هر جایی که نسبت به رشد فعالیت صنفی موثر بوده اقدامات اجرایی انجام دادیم که در دراز مدت تاثیرات مثبت آنها نمایان خواهد شد.

وی افزود: استقبال مردم با اقداماتی که داشتیم هر چند زیاد بود ولی باز هم ناچیز و باز هم تاثیر گذار است با توجه به گستردگی بسیار عرصه طراحی پوشاک نیاز است به علم روانشناسی و جامعه شناسی را بداند .

شیرازی گفت: سرمایه گذاری پوشاک در جهان بیشتر در حوزه طراحی و مد است و دولت ها نمی توانند در عرصه طراحی سرمایه گذاری کنند. در ایران از آنجائی که در گذشته نسبت به طراحی و مد پوشاک حساسیت وجود داشت بیشتر دولت فعالیت می کرد؛ ضمن اینکه مردم از نگاه دولتی به مد و طراحی استقبال نمی کنند، در طراحی ها باید با دائقه مردم آشنا باشیم و بدانیم از چه مدل پوشاک ایرانی استقبال می کنند که اتحادیه این کار را شروع کرده است.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب برای حمایت از تولید داخلی جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق است. امروز به واسطه حرکت های اصناف ورود اجناس خارجی را ساماندهی کرده ایم. در گذشته ورود غیرمجاز پوشاک بسیار گسترده بود؛ اما در حال حاضر از آنجائی که واردات براساس دستورالعمل است واردات پوشاک تحت نظر این دستورالعمل می باشد.

رئیس اتحادیه پوشاک تهران گفت: در تولید و عرضه مانتو ۹۰ درصد مانتوی مصرفی داخلی بوده و حتی صادر هم می کنیم. عرضه مانتوهای مشکل دار غیر قانونی است و باید برخورد شود در این زمینه وزارت ارشاد سال گذشته دستورالعملی را به تصویب رسانید و طراحی، تولید، عرضه و حتی تبلیغات آن را مشخص کرد که این دستورالعمل به واحدهای صنفی ابلاغ شده است؛ بنابراین جای هیچگونه اعتراضی باقی نیست. در طرحی هایی که با اداره اماکن انجام می دهیم با عرضه مانتوهای کوتاه، تنگ، جلوباز و شلوارهای پاره و چاکدار برخورد می کنیم.

وی با اشاره به نحوه استفاده غلط از مانتوهای جلوباز گفت: این عملکرد مردم ناشی از تبلیغات غلط است که باید فرهنگ سازی شود. برخی رفتارهای اجتماعی با فرهنگ اجتماعی جامعه ایرانی در تضاد است هرچند که شاید در برخی از کشورهای دیگر رایج باشد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه پاییزه گفت: از اوایل انقلاب تا ۱۵ سال بعد از آن تمام تولیدکنندگان دو عید فروش داشتند؛ شب عید نوروز و شب عید مدارس که مدل و رنگها مشخص بود و بازار خوبی برای تولیدکنندگان و فروشندگان فراهم می شد تا اینکه رویه ای در مدارس غیر انتفاعی شروع شد و بر اساس آن مدیران هر مدرسه ای برای تهیه لباس فرم دانش آموزان خود هر سال فقط با تغییر مدل و رنگ اقدام به تهیه پارچه و بستن قراداد با یک نفر نمودند؛ خانواده ها هم اجبار داشتند از آن مدل و رنگ استفاده کنند. متأسفانه کسی به این موضوع توجه نکرد و این روند ادامه یافت و باعث شد تا تمام مدارس به این کار ورودکنند. این اقدام تداخل صنفی عجیب و کار اشتباهی بود که ادامه دارد.

شیرازی گفت: سال گذشته بنیادی برای تولید پوشاک مدرسه خواست کاری کند که موفق نشد. الان هم اتحادیه ها و واحدهای صنفی در تولید و عرضه مانتوی مدارس نقشی ندارند و در شب عید مدارس به جزء شلوار پسرانه نقشی در تهیه پوشاک مدارس ندارند.

وی اضافه کرد: متأسفانه شهرداری به جای اصناف مجری برگزاری نمایشگاه شده است در حالی که با وجود این همه واحد صنفی نیازی به نمایشگاه نیست و مردم می توانند پوشاک مورد نیاز خود را از فروشگاه های مختلف خریداری کنند.

شیرازی در پایان افزود: در حال حاضر بالای ۱۷ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و بیش از چهارهزار واحد در دست اقدام داریم. البته در گشت های نظارتی و پلیس اماکن به واحدهایی برخورد می کنیم که هیچ اقدامی نکرده اند؛ لذا به آنها اخطار می دهیم که این تعداد این واحدها در سطح تهران حداکثر ۱۰۰۰ واحد می باشند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تصریح کرد: برآورد می کنیم ۲۲ هزار تولیدکننده و فروشنده داشته باشیم که در بحث تولیدی های زیرزمینی خیلی سخت شناسایی می کنیم.

شیرازی گفت: یکی از اشکالات موجود، همگن بودن فعالیت چهار اتحادیه است که شاید هفت اتحادیه درگیر باشیم. البته اگر هریک از آنها بر اساس وظایف و ساختار اصلی خود که کمیسیون نظارت تعیین کرده است حرکت کنند مشکلی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متولیان صنفی و مصرف کنندگان دچار چالش شده اند اضافه کرد: اتحادیه پوشاک سه رسته تولید انواع پوشاک زنانه ، مردانه و بچگانه ، رسته فروش پوشاک و رسته سیسمونی فروش دارد که از سال ۵۱ تا الان فعالیت‏شان ادامه دارد.

منبع: اتاق اصناف ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید