موج سواری خبری چیست؟ چهار الگوی استفاده از اخبار روز رسانه ها در روابط عمومی

 

 

 

چگونه می توان از موج های خبری که هر روز در رسانه ها شاهد آن هستیم، در راستای اهداف سازمان و یا شرکت استفاده کرد و آن را به صورت هدفمند کنترل کرد و یا به عبارتی بر روی امواج خبر سوار شد؟ با این مقاله با ۴ الگوی موجود در موج های خبری آشنا شوید و قواعد موج سواری هدفمند روی جریان های خبری یا «نیوزجکینگ» را بیاموزید.
 
«موج سواری» خبری یا «نیوز جکینگ» چیست؟
در اصول مربوط به بازاریابی، روابط عمومی و فعالیت های خبری، معمولا، به صورت مستمر، مباحث تازه ای مطرح شده و به دانش و اطلاعات اندوخته شده  بشر در این حوزه افزوده می شود. یکی از مباحث تازه ای که در این حوزه مطرح  است، «نیوز جکینگ» (Newsjacking) یا موج سواری خبری روی امواج خبر است. تعریف «موج سواری خبری» را می توان به طور تفصیلی به این شکل بیان کرد: «حرکت آگاهانه روی امواج خبر با هدف هدایت فرایند ایجاد شده به سمت و سوی خاص و تحت کنترل در آوردن پیامد ها و آثار یک جریان و یا بهره برداری تجاری از آن»
واژه «نیوزجکینگ» یک عبارت ترکیبی متشکل از news و jacking است که معنی آن مصادره به مطلوب خبر بعد از انتشار و اوج گیری احساسات عمومی نسبت به آن است.واژه «نیوزجکینگ» یک عبارت ترکیبی متشکل از news و jacking است که معنی آن مصادره به مطلوب خبر بعد از انتشار و اوج گیری احساسات عمومی نسبت به آن است.مشابه این عبارت را در واژه مرکب  «های جکینگ» (Hijacking) یا هواپیما ربایی می توان ملاحظه کرد.  هواپیما ربا نیز اجازه می دهد هواپیما در آسمان اوج بگیرد و در ادامه، آن را به سمت مسیر مطلوب خود می برد.
اما ابتدا یک مثال:
در مرداد سال ۱۳۹۰، ریچارد برانسون، کارآفرین برتر بریتانیایی و مالک شرکت هواپیمایی «ویرجین»، میزبان ۲۰ نفر از مهمانان خاص و VIP همچون «کیت وینسلت» (Kate Winslet)، بازیگر مشهور هالیوود بود. ناگهان صاعقه ای درست به محوطه مهمانی برخورد کرد و باعث آتش سوزی شد. وقتی آتش سوزی شروع شد و مهمانان سراسیمه به فکر نجات خود بودند،«کیت» مادر۹۰ ساله ریچارد برانسون را دید که قادر به فرار از آتش نیست و به یاری او شتافت و نجاتش داد.
یک لحظه خود را در جای خبرنگاران تشنه این خبر بگذارید: به محض انتشار اخبار اولیه صدها رسانه و خبرنگار به دنبال کسب اطلاعاتی از این رویداد و شجاعت «کیت» برآمدند اما دسترسی به اطلاعات دسته اول ساده نبود. به غیر از دوری مسیر، افراد شاهد ماجرا در وضعیتی نبودند تا بتوانند با مصاحبه هایشان، خوراک خوبی به رسانه ها بدهند. در نتیجه رسانه ها طی مدت کوتاهی پر از اخبار فوری یا Breaking News شد ولی هنوز رسانه ها تشنه خوراک بیشتر بودند.
اما هنوز سه ساعت از رویداد نگذشته بود که سازمان آتش نشانی انگلستان، خبری را منتشر کرد و به دست رسانه ها رساند و در آن اعلام کرد که به «کیت وینسلت» پیشنهاد می دهد در یکی از کمپ های آموزشی این سازمان حاضر شود و بعد از گذراندن سمبلیک یک دوره و همچنین انتقال مهارتهایش به سایر آتش نشانان، به جمع آتش نشانان افتخاری این سازمان بپیوندد.
هوشمندی و فرصت طلبی بخش روابط عمومی این سازمان، بلافاصله اداره آتش نشانی انگلستان را به صدر اخبار رسانه های انگلستان آورد. این خبر با آب و تاب فراوان و از جنبه های مختلف بازتاب یافت. رسانه ها به سمت کمپ های آموزشی آتش نشانی شتافتند و از آنها گزارش تهیه کردند، با مسئولین آن مصاحبه کردند و حدس زدند که آیا «کیت» باید به جمع آتش نشانان افتخاری بپیوندد یا نه.
یک زیرکی و فرصت طلبی و سرعت بالای سازمان آتش نشانی انگلستان، فضای رسانه ای به اندازه میلیون ها پوند در اختیارش قرار داد تا فعالیت ها و اهدافش را رسانه ای کند.
شناختن الگوی اخبار رسانه ها برای استفاده از موج سواری خبری:
برای استفاده دقیق و صحیح از روش «موج سواری خبری»، لازم است توجه کنیم که عموما در خبرها، چهار الگوی عمومی از نظر رویکرد محتوایی و تقدم و تاخر زمانی وجود دارد که شامل موارد زیر است:
•    خبر فوری
•    خبر خلاصه، به اضافه ملحقات، با تاخیر زمانی
•    خبر مبتنی بر تجزیه و تحلیل ساده، با تاخیر زمانی
•    تجزیه و تحلیل اخبار قدیمی با توجه به روزآمد بودن موضوع و صرف نظر از عنصر زمان (Fashionably Late)
اهمیت دانستن الگوهای فوق در این است که اگرچه ممکن است ما به طور کلی چیزهایی در باره استفاده از موج خبری بدانیم، اما در عین حال این احتمال وجود دارد که اگر ندانیم در کجای موج خبری قرار داریم،‌ نسبت به انتخاب روش استفاده از موج سواری خبری اشتباه کرده و به این ترتیب نتوانیم بیشترین بهره برداری را در راستای اطلاع رسانی هدفمند و بازاریابی غیر مستقیم داشته باشیم و یا حتی به زیر موج برویم و غرق شویم!!
اکنون به بررسی الگوهای چهارگانه فوق در تهیه یک خبر و سوار کردن آن بر یک موج خبری با استفاده از این الگوها می پردازیم:
 ۱- الگوی «خبر فوری»
این نوع خبر با بیانی ساده و با محوریت عنصر خبر، با توجه به فوریت های مرتبط با زمان و تازگی محتوا، تولید و ارسال می شود و در بردارنده حقایق و واقعیت‌های محض است و چیزی فراتر از یک خبر ساده در خود ندارد. در این روش لازم است خبر را به سادگی و بی پیرایه اعلام کرده و برای بهره برداری بیشتر و اثرگذاری مضاعف، پیام را با استفاده از  الگوی «خبر فوری» (Breaking News)، منتشر کنید.
معمولا روابط عمومی ها،شرکت ها و وبلاگ نویسان که به دنبال استفاده تجاری از امواج خبری هستند، در امواج اولیه خبر وارد عمل نمی شوند و منتظر بزرگتر شدن موج خبر و سوار شدن بر آن می مانند. معمولا روابط عمومی ها، شرکت ها و وبلاگ نویسان که به دنبال استفاده تجاری از امواج خبری هستند، در امواج اولیه خبر وارد عمل نمی شوند و منتظر بزرگتر شدن موج خبر و سوار شدن بر آن می مانند. البته این بدان معنی نیست که سوار شدن بر موج های اولیه خبر، کاملا منسوخ است و برای بلاگر ها کاملا ناکارآمد است.
این نوع خبر فقط یک زاویه یا یک جهت دارد، یعنی در آن فقط «اتفاقی روی می دهد» و افزون بر آن نه چیز بیشتری برای نتیجه گیری وجود دارد و نه راهنمایی و توضیح بیشتری در آن می توان یافت. فقط یک خبر ساده و محض که عنصر زمان در آن اولویت دارد.
چه زمانی باید از این الگوی خبری استفاده کرد؟
گاهی اوقات برای سوار شدن بر امواج یک جریان خبری، «نفر اول بودن» اهمیت زیادی دارد. اگر خبر شما صحیح و دقیق است، کافی است  آن را فورا و به بهترین نحو منتشر کنید تا نهایت بهره برداری را از آن بنمایید. دراین پروسه، اگر شما اولین نفری هستید که خبری را منتشر می‌کنید، باید تمام لینکهای ارتباطی را به دست آورده و پوشش خبری کاملی ارائه دهید و همزمان با اعلام فوری خبر خود، لازم است به تحقیق و بررسی ادامه داده و متعاقبا با اضافه کردن جزئیات بیشتر به خبر و شاخ و برگ دادن به آن، بیشترین ترافیک ممکن را برای سایت یا وبلاگ خود ایجاد کنید.
طرز نگارش این نوع خبر
این روش، یکی از الگوهای موج سواری روی جریان خبر است. بنابر این لازم است به طور پیوسته با جست و جو در اینترنت و سایر منابع خبری، دنباله خبر و رویدادهای جنبی و الحاقی و جزئیات تازه را پیش از این که از طرف سایر رسانه ها اعلام شود، پیدا کرده و منتشر کنید. برای این که سرعت انتشار این اطلاعات و اخبار بالا برود، شاید لازم باشد ضمن تهیه یک پیش نویس، شاکله و ساختار کلی خبر را پی ریزی کرده و به اجزای آن فکر کنید تا هنگام دسترسی به جزئیات کامل، فورا در آن قالب گنجانیده و روی خروجی قرار دهید. بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه ها برای افزایش سرعت انتشار اخبار فوری خود این کار را انجام می دهند.
البته، برای تولید و انتشار صحیح و سریع این نوع خبر، تیمی بزرگ، فعال و هوشمند لازم است تا این اطمینان را در شما ایجاد کنند که در فرایند تولید و انتشار یک خبر فوری، چیزی را از قلم نینداخته و مطلبی را از دست نداده اید.
در قالب این تیم رسانه ایتان و در استفاده از الگوی «خبر فوری»، به شخصی نیاز دارید که ضمن بررسی و مستند سازی مستمر اخبار، اجازه ندهد اخبار غیر واقعی را منتشر کنید و به این ترتیب اعتبار شما خدشه دار نشود.
انتظارات و پیامدها
اگر برای خبری که در انحصار شماست، مخاطب مناسب و لازم را داشته باشید و آن را پیش از سایر رسانه ها منتشر کنید در این صورت شما پیشتاز جریان خبرسازی رسانه ای شده اید و به عنوان پیشرو در اعلام یک خبر، سایر رسانه های خبری نیز از شما نقل قول خواهند کرد. اما اگر فرصت انتشار خبر را سریع تر از بلاگ‌ها و بنگاه‌های خبری دیگر از دست بدهید، دنباله رو دیگران خواهید بود. اگر برای خبری که در انحصار شماست، مخاطب مناسب و لازم را داشته باشید و آن را پیش از سایر رسانه ها منتشر کنید در این صورت شما پیشتاز جریان خبرسازی رسانه ای شده اید و به عنوان پیشرو در اعلام یک خبر، سایر رسانه های خبری نیز از شما نقل قول خواهند کرد. اما اگر فرصت انتشار خبر را سریع تر از بلاگ‌ها و بنگاه‌های خبری دیگر از دست بدهید، دنباله رو دیگران خواهید بود.
در هر صورت اگر شرکت شما یک بنگاه خبری تمام ‌وقت نباشد و یا بخش روابط عمومی بزرگی نداشته باشد، مطمئنا این روش یک راه حل زیرکانه برای مطرح شدن در رسانه ها است و خوانندگان شما این طیف از خبرهای شما را دوست خواهند داشت، البته به شرطی که خروجی های سایر رسانه ها را ندیده باشند.
 ۲- الگوی «خلاصه با تاخیر»
چند ساعت بعد از اعلام اولیه خبر که به صورت «خبر فوری» تهیه و ارسال می شود، ضمن ارائه یک خلاصه با تاخیر و شمایی کلی از آن چه اتفاق افتاده، این خبر به همراه اطلاعات تکمیلی و خوراک های خبری الحاقی به خواننده و مخاطب ارائه می شود.
البته این امکان هست که خبر اولیه به وسیله شما منتشر نشده باشد، در این صورت ضمن باز نشر تکمیلی این خبر ممکن است موضع گیری رسانه و یا سازمان شما نسبت به رسانه ای که خبر اولیه را منتشر کرده، تفاوت هایی از نظر اعمال دیدگاه و طرز تلقی داشته باشد.
در این صورت شما با اعمال رویکرد، سلیقه، و نگرش خود، خبرتان را از دیگران متمایز می کنید و جنبه ها و نکات کلیدی تازه تری به آن می دهیدشما با اعمال رویکرد، سلیقه، و نگرش خود، خبرتان را از دیگران متمایز می کنید و جنبه ها و نکات کلیدی تازه تری به آن می دهید که برای خواننده ای که رسانه و سایت شما را همزمان با سایت های دیگر ملاحظه کرده است جالب توجه خواهد بود.
در این گونه مواقع، شما فقط به پرسش های ابتدایی درباره اجزای خبر (پنج W) پاسخ نمی دهید، بلکه با تلاش ها و تحقیقاتی که به عمل می آورید نکات متنوعی برای مخاطب خود فراهم می کنید که در  اصل خبر منتشر شده توسط شما یا دیگران وجود نداشته است.
چه زمانی باید از این مدل استفاده کرد
این فرمت، روشی فوق العاده برای تولید سریع محتواست و در عین حال برای مخاطبان شما ارزش آفرین است. اگر شما تیمی کوچک با منابعی محدود در اختیار دارید و در عین حال کاملا تیزهوش و فعال هستید، این یک گزینه عالی برای شماست تا بهترین اطلاعات را در اختیار خوانندگان خود قرار دهید. این اطلاعات شامل حقایق تازه و مسلم پیرامون خبر است که نگرش و دیدگاه های شما نیز در آن گنجانیده شده و همین مساله باعث می شود مخاطبان، به خاطر اطلاعات انحصاری شما، رسانه شما، سایت و یا رسانه های اجتماعی شما را دنبال کنند.
طرز نگارش این نوع خبر
درست مانند فرمت الگوی خبری نخست، در این جا هم لازم است به صورت مستمر و با دقت کامل خبرها از طریق ایمیل یا RSS و سایر منابع خبری کنترل شده و در جریان خبرها قرار بگیریم.
در این روش اگر چند ساعتی هم تاخیر داشته باشیم احتمالا مشکلی پیش نمی آید. کاری که ما باید  انجام دهیم کنترل اخبار به صورت مستمر در ساعات مختلف روز، مثلا صبح، ظهر و شب، است تا در صورت نیاز آمادگی لازم جهت انتشار «خبر فوری» را به دست آوریم. سپس اگر موردی مناسب پیدا کردیم باید فورا به سراغ «موج سواری هدفمند روی جریان خبر» برویم .
انتظارات و پیامدها
در این نوع پوشش خبری که به «خلاصه با تاخیر» معروف است، با شکل دادن به خبری که در رسانه ها منتشر شده، با الحاق نکات تازه، یا ضمیمه کردن یک فکر جدید، می توان امواج خبر را به دست گرفت و آن را هدایت کرددر این نوع پوشش خبری که به «خلاصه با تاخیر» معروف است، با شکل دادن به خبری که در رسانه ها منتشر شده، با الحاق نکات تازه، یا ضمیمه کردن یک فکر جدید، می توان امواج خبر را به دست گرفت و آن را هدایت کرد. البته انتظار می رود این مدل بیشتر از طریق لینک های داخلی توجه بیشتری را جلب کند و نه ضرورتا پوشش رسانه ای. اگر نکات الحاقی و اطلاعات تکمیلی شما به مرور زمان تکمیل شود مساله متفاوت خواهد بود. در این صورت لازم است  از خلاصه خبر صرف نظر کرده و فرمت خبر را دوباره بنویسید و کنترل و هدایت این پروسه را در اختیار بگیرید و میدان دار شوید.
 ۳- الگوی «تجزیه و تحلیل سطحی با تاخیر»
در این الگو، شاید فرصت لازم برای به دست آوردن تمام رویکردها و جست و جو و بررسی تمام اطلاعات مربوط به خبر را نداشته باشید، اما می توانید با یک دیدگاه تحلیلی و یک نقطه نظر روشن و جدی درباره خبری که ارزش تحلیل دارد، خود را در جریان و موج خبر قرار دهید.
در این جا هم لازم است محتوای تولید شده، خیلی زود تهیه و نهایی شود و در مرحله انتشار قرار گیرد. در این روش به جای این که خلاصه ای از جزئیات خبر را تهیه کنیم، بهتر است به سرعت به سراغ تجزیه و تحلیل مساله برویم. چرا که احتمالا مخاطبین ما تا الان در جریان جزئیات خبر قرار گرفته اند و زمینه ذهنی لازم برای خواندن تحلیل ما را دارند.
طبیعتا در متن تحلیلی که برای یک رویداد نوشته می شود باید جنبه ای منحصر به‌ فرد و قطعی از موضوع به دست داده شود و از ارائه مطالب و اطلاعات و رویکردهای نخ نما شده و تکراری باید پرهیز شود.
چه زمانی باید از این الگو استفاده کرد؟
اگر اولین موج خبری را از دست داده اید اما می‌خواهید توجه رسانه ای بیشتری را جلب کنید و از وضعیت جنجال‌ برانگیز هراسی ندارید، این نوع از موج‌ سواری بر جریان خبر که به «تجزیه و تحلیل سطحی و با تاخیر» معروف است، مثل سحر و جادو عمل می‌ کند.اگر اولین موج خبری را از دست داده اید اما می‌خواهید توجه رسانه ای بیشتری را جلب کنید و از وضعیت جنجال‌ برانگیز هراسی ندارید، این نوع از موج‌ سواری بر جریان خبر که به «تجزیه و تحلیل سطحی و با تاخیر» معروف است، مثل سحر و جادو عمل می‌ کند.درست مانند الگوی قبلی، اگر منابعی در اختیار دارید که به تحقیق و نگارش اولیه و پوشش خبری اختصاص دهید، این نوع الگو بر روی هردو گروه کوچک و بزرگ جواب می‌دهد.
طرز نگارش این نوع خبر
به خبرهایی که دو گروه را در مقابل هم قرار داده اند نگاهی بیندازید و یک موضوع جالب در مورد آن پیدا کنید و در مورد آن بنویسید. مردم عاشق جنجال‌ آفرینی های یک طرف نسبت به طرف مقابل هستند و اگر رویکرد و نگرش منحصر به‌ فردی داشته باشید می‌ توانید در این موج‌ سواری دست بالا را داشته باشید. مثلا سایت هایی که در مورد محصولات فن آوری می نویسند استاد این روش هستند. آنها مثلا اجازه می دهند یکی دو روزی از ارائه جدیدترین گوشی سامسونگ یا Apple بگذرد و سپس با نوشتن تحلیل هایی آنها را روبروی هم قرار می دهند.
قبل از انتشار خبر، آن را با تیم داخلی تان چک کنید تا مطمئن شوید کماکان با ارزش‌های درونی شرکتتان هماهنگ هستید. اما به خاطر داشته باشید که اشکالی ندارد گاهی کمی جنجال بیافرینید.
انتظارات و پیامدها
این روش، احتمالا پوشش رسانه ای بیشتری نسبت به فرمت شماره 2 جلب می‌ کند، زیرا در بردارنده یک تفکر منحصر به فرد است. رسانه ها پیش از این درباره به‌ روز رسانی خبر مورد نظر، مطالبی نوشته‌اند. حال، خبرنگاران می‌خواهند درباره این موضوع بدانند که چرا مردم باید به این خبر اهمیت بدهند و چرا باید در اینباره بیشتر بنویسند. بنابراین از طریق نوشتن این خبرها و تحلیل ها به آنها کمک کنید.
 ۴- الگوی «تجزیه و تحلیل عمقی خبر با تاخیر»
شما اخبار را به لحاظ تازگی زمانی، از دست داده‌اید، حال چه باید کرد؟ با این‌ که ممکن است فکر کنید دلیلی ندارد دیگر محتوای جدیدی تولید کنید، اما در واقع یک گزینه جدید دیگر برای نوشتن در این باره وجود دارد که عبارت است از: تجزیه و تحلیل عمقی و با تاخیر.
به جای اینکه فقط در طول چند ساعت کوتاه بخواهید روی یک خبر این پا و آن پا کنید، اگر دیدگاه متفاوت و رویکرد درستی داشته باشید، حتی می توانید چند روز یا حتی چند هفته برای پرداختن به یک خبر به خود زمان بدهید.
در این الگوی خبر سازی «تجزیه و تحیلیل عمقی خبر»، لازم نیست نگران این باشید که محتوای شما به موقع حاضر شده است یا خیر. بلکه مهم این است که یک جنبه متفاوت و مهم و یک رویکرد قابل ملاحظه و حیرت آور به خبر مورد نظر بدهیددر این الگوی خبر سازی «تجزیه و تحیلیل عمقی خبر»، لازم نیست نگران این باشید که محتوای شما به موقع حاضر شده است یا خیر. بلکه مهم این است که یک جنبه متفاوت و مهم و یک رویکرد قابل ملاحظه و حیرت آور به خبر مورد نظر بدهید و آن را در نوشته خود برجسته کنید. به یاد دارید که پس از خرید نرم افزار WhatsApp توسط فیسبوک، تا چند روز چه موج رسانه ای بزرگی راه افتاد و جنس اخبار و مقالات درباره این موضوع چقدر متنوع شد و هر رسانه ای در روزهای بعد، از بعدی جدید به آن پرداخت؟
چه زمانی ‌باید از آن استفاده کرد؟
محتواهایی از این دست، به ویژه درباره خبرهایی که از نظر درون مایه عمر طولانی دارند، به سرعت نمی سوزند و روند تغییراتی که در راستای موج سواری روی این گونه خبرها شکل می گیرد به خوبی جواب می دهد.
اگر تیم کوچکی در اختیار دارید که وقت ندارند هر کدام از خبرهای فوری را تک‌ تک کنترل کنند، این نوع موج‌ سواری بر جریان خبر بسیار عالی است. می‌توانید ببینید چگونه یک خبر اتفاق افتاده و سپس اگر داستان ارزش این را دارد که درباره‌اش صحبت کنید، دیدگاه و نقطه‌ نظر خود را به آن بیفزایید.
طرز نگارش این نوع خبر
ابتدا حقایق را بپذیرید. یعنی در وهله اول اتفاق افتادن خبر و کم شدن شدت موج خبری را تایید کنید و سپس به سرعت از آن رد شوید. نیازی نیست مثل دیگران  آن را در قالب تازه‌ای دوباره تکرار کنید. جوهره خبر شما یعنی قسمتی از آن که ارزش خبری دارد، همان رویکرد و دیدگاه شماست که قرار است به صورت یک نوشته تحلیلی به دنبال خبر مورد نظر منتشر شود. مطمئن شوید قبلا این خبر به گونه ای که شما می خواهید تحت پوشش قرار دهید، توسط دیگران پوشش داده نشده است. در اینجا باید خلاق و مبتکر باشید. اگر خیلی زیاد صبر کنید، سپس از ایده‌ فرد دیگری کپی برداری کنید، تلاش شما برای موج سواری بر جریان خبر بی ثمر خواهد بود.
انتظارات و پیامدها
اگر دیدگاه خلاقانه ای داشته باشید و از جنبه مبتکرانه ای به خبر نگاه کنید، احتمال زیادی هست که یک خروار لینک و نظر دریافت کنید و مطلبتان به اشتراک گذاشته ‌شود.گاهی اوقات ممکن است رسانه ها احساس کنند دیگر زمان گردش یک خبر به پایان رسیده است. در چنین مواقعی شما می توانید با ایجاد یک موقعیت تازه، با استفاده از این روش، همچنان برای سایت خود ترافیک بالایی ایجاد کنید.

 

 

 

هشت نکته برای بهبود عملکرد فروش

حرفه‌ی فروش امروزه سریع‌تر از همیشه در حال حرکت است. با یک گردش چشم رقبای جدید ظهور می‌کنند و محصولاتی مشابه محصولات شما و گاهی حتی بهتر تولید می‌کنند. مهم نیست در چه صنعتی هستید، روش‌هایی که چند سال پیش به خوبی کار می‌کردند اکنون به اندازه‌ی کافی خوب نیستند، الان وقت آزمودن، خطا و گرفتن سفارش نیست، اکنون زمان فروش است.
در ادامه چند گام اساسی برای این‌که شما بتوانید عملکرد فروش خود را بهبود بخشید و هزینه‌های ناشی از فروش را کم کرده آورده شده است.
1) ماموریت خود را روشن کنید.
با درک کسب‌وکارتان شروع کنید. چه چیزی را شما به بهترین شکل می‌توانید انجام دهید؟ چه کسانی به آن‌چه که شما انجام می‌دهید نیاز دارند؟ چگونه شما می‌توانید به این چشم‌اندازها نزدیک شوید؟ اگر توانستید به این سوالات به راحتی جواب دهید به این معنی است که ماموریت شما واضح است.
 2) ماموریت خود را به اهداف خاص بشکنید.
اهداف فعالیت‌های‌تان را بنویسید، مجموعه این اهداف تعیین شده باید شما را برای انجام و تحقق ماموریت کمک‌کند. برای اندازه‌گیری پیشرفت خود نتایج اهداف (فروش در هر ماه، مقدار فروش، سودی که در ازای هر فروش بدست می‌آید و غیره) را پیگیری کنید. توجه خود را به اهداف تمرکز کنید و انرژی خود را برای عمل به آن‌ها صرف کنید.
 3) فروش برای رفع نیازهای مشتری
همیشه در چشم‌انداز خود این فرض را در نظر بگیرید که مشتریان تنها چیزی را خواهند خرید که به آن نیاز دارند. و سپس این سوال را از خود بپرسید که چگونه می‌توانید آن‌ها را متقاعد کنید که محصول شما می‌تواند نیاز آن‌ها را رفع کند. می‌توانید بر ویژگی‌های خدمات و محصولات خود تاکید کنید اگر راه حل مشکل آن‌ها باشد. برای مثال اگر شما لباس پشمی می‌فروشید تاکید کنید که به خاطر دوام و پایداری آن این کار را می‌کنید. در فروش و بازاریابی خلاق باشید.
 4) ایجاد و حفظ توجه مطلوب
بازاریابی موثر، ارجاع، مهارت‌های فروش قوی و سوالات کلید ایجاد توجه مطلوب هستند و سخت‌کوشی، پیگیری و ارائه‌ی خدمات خوب به مشتریان کلیدهای حفظ آن هستند.
 5) فروش براساس هدف
در هر قدمی که برمی‌دارید بدانید که چه کاری را می‌خواهید انجام و چرا؟ چه کسی را هدف قرار داده‌اید و چرا؟ چه می‌توانید به آن‌ها بگویید و چرا؟ اگر در هر مرحله از فروش از خودتان و کاری که انجام می‌دهید مطمئن نبودید، آموزش‌ها و راهنمایی‌هایی را بگیرید.
 6) بپرسید، گوش بدهید و عمل کنید.
این سه کلمه خلاصه‌ی موفقیت هستند. سوالات شما باید خلاق، برنامه‌ریزی شده، مرتبط و مستقیم باشد. مهارت خود را در گوش دادن به مشتری به شدت توسعه دهید. سپس شما باید پاسخ دهید و ثابت کنید که به مشتری گوش داده‌اید و می‌خواهید که فروش به بهترین نحو انجام شود.
 7) کار بر روی اصول اولیه
برای بهبود نقاط ضعف خود تصمیم‌گیری کنید، اهدافی را تعیین کنید که به شما کمک کند نتایج کارتان را بهبود دهید. در اکتشافات خود حقیقت‌ها را یافته و مهارت‌تان را ارائه دهید و تا آن‌جایی که می‌توانید خلاق‌تر باشید.
 8) نگرش خود را توسعه دهید.
نگرش شما قابل کنترل است، ترس خود را تسخیر کنید. اعتقاداتی که منجر به محدودیت‌های شما می‌شوند تغییر دهید. عادات فکری خود را کنترل کنید، اعتماد به نفس داشته باشید . تصمیم‌هایی را که می‌گیرید به دقت بررسی کنید و پس از آن مشاهده خواهید کرد که به شخصیتی که می‌خواهید دست پیدا کرده‌اید.
نوشته علی مجد
منبع:iBazaryabi.com

سطوح رهبری سازمان

 https://sites.google.com/site/sadeghfar2/leadership.bmp

موضوع رهبری سازمان معمولا در سه سطح رهبری بر خود، رهبری بر دیگران و رهبری بر کسب و کار تعریف می‌شود. در رهبری بر خود یک مدیر باید بداند چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه خودش را مدیریت کند، رهبری بردیگران استفاده از الگوها و تقویت شایستگی‌هایی است که در انگیزش و همراهی افراد موثر است و رهبری بر کسب و کار منجر به شکل‌دهی تحولات سازمانی می‌شود.
بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ بر روی رهبران سازمانی، چهار سبک و دامنه رهبری برای افراد تعیین شده که ناشی از خصلت‌ها و ویژگی‌های شخصی هرکدام از ما می‌تواند باشد.
آگاهی از سبک‌‌های رهبری کمک می‌کند تا شما بدانید بیشتر در هدایت کردن افراد چه رویکردی دارید، چگونه با مسائل روبرو می‌شوید و بیشتر چه نقشی را در سازمان مناسب است که برعهده بگیرید. این چهار سبک شامل رهبران اجرایی، رهبران اثرگذار، رهبران ارتباطی و رهبران استراتژیک است.
رهبران اجرایی
این گروه از رهبران سازمانی می‌دانند که چطور به نتایج دست پیدا کنند. آنها می‌دانند که چطور راه‌کارها را پیاده‌سازی کنند و می‌توانند برای دستیابی به نتایج به‌شکلی خستگی ناپذیر کار کنند. این گروه به‌خوبی می‌توانند ایده‌ها را دریافت کنند و آنها را به نتیجه تبدیل نمایند. معمولا این گروه می‌توانند به‌خوبی برنامه‌ریزی کنند، قدرت تمرکز بالایی دارند، منظم و مسئولیت‌پذیر هستند و به شفاف بودن اهداف پایبند می‌باشند.
رهبران اثرگذار
این گروه از رهبران معمولا افرادی هستند که می‌توانند مخاطبان و دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشند. آنها می‌توانند به‌خوبی ایده‌های کاری را در تیم و خارج از تیم برای مخاطبان بیرونی جاری کنند. سخنورهای خوبی هستند و به نمایش کارشان اهمیت بالایی می‌دهند. دامنه روابط این نوع از رهبران معمولا گسترده است. فرمانده‌های خوبی هستند، در رقابت معمولا بازنده نمی‌شوند، کیفیت‌گرا هستند و به‌خوبی می‌توانند قابلیت‌های خود و افراد را ببینند. این گروه، رهبرانی هستند که معمولا بسیار زیاد اعضای تیم خود را ستایش می‌کنند.
رهبران ارتباطی
این گروه از رهبران روابط تیم‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌‌کنند و معمولا می‌توانند همبستگی بالایی در تیم‌ها ایجاد کنند. آنها به‌خوبی افراد را کنار هم قرار می‌دهند و اعتمادسازی می‌کنند. به رشد تک‌تک افراد در تیم اهمیت می‌دهند، به‌خوبی همدلی می‌کنند، می‌توانند تعادل مناسبی را تیم‌ها ایجاد کنند، مثبت‌نگر هستند و در مقابل شرایط پیچیده منعطف. این گروه از رهبران قابلیت مرشدی و مربی‌گری خوبی دارند. برقراری روابط موثر با اعضای تیم یا سازمان رویکرد آنها برای پیشبرد کارهاست.
رهبران استراتژیک
این گروه از رهبران نگاهی به آینده دارند. آنها می‌توانند با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات به اعضای تیم کمک کنند تا همواره تصمیم‌های بهتر و موثرتری بگیرند. این رهبران در طرح برنامه‌های کلی و سیاست‌گذاری‌های سازمان بسیار موفقند و می‌توانند برنامه‌ریزی خوبی برای برنامه‌های آینده‌ی سازمان داشته باشند. معمولا ایده‌پردازهای خوبی هستند، تحلیل‌گرند، روند‌های اتفاقات گذشته‌ی سازمان را به‌خوبی کشف می‌کنند، قدرت یادگیری و حل مسئله‌ی بالایی دارند.
کدام سبک رهبری برای چه نقشی از سازمان مناسب است؟
شاید بعد از دانستن سبک‌های رهبری مهمترین سوالی که باید به آن پاسخ داد اینست که چه‌کسی در چه نقشی فعالیت کند. شاید جواب این پرسش در تحقیقات علمی چندان شفاف و مشخص نشده باشد که طبیعی است. به این‌دلیل که معمولا پیچیدگی‌های شخصیتی انسان را نمی‌توان در قانون‌های تغییر ناپذیر تعریف کرد. اما به‌تجربه می‌توانم بگویم که معمولا کدام سبک رهبری برای چه نقش‌های سازمانی مناسب است.
رهبران اجرایی معمولا در فعالیت‌های عملیاتی سازمان، در خطوط تولید، استقرار سیستم‌ها و راهبری پروژه‌ها می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند.
رهبران اثرگذار شاید بیشتر مناسب نقش‌هایی مثل بازاریابی، فروش، امور مشتریان و روابط عمومی باشند. جایی‌که قرار است نمایش بیرونی شرکت به بهترین شکل ارائه گردد.
رهبران ارتباطی در نقش‌هایی مثل امور مشتریان، روابط عمومی و منابع انسانی می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند.
رهبران استراتژیک مشخصا می‌توانند در سطح ارشد سازمان و در برنامه‌ریزی‌ها و هدف گذاری‌های کلی فعالیت کنند.
باید توجه داشت که موارد نوشته شده صرفا مثال است و من در نمونه‌های مختلفی با این موضوع روبرو شده‌ام که رهبران استراتژیک در پست‌های دیگری هم بوده‌اند. مثلا اگر یک رهبر استراتژیک مسئولیت تولید یک مجموعه را برعهده داشته باشد، نگاهش بیشتر کلی است و به طراحی محصولات و شناسایی نیازهای آینده توجه می‌کند. یا یک رهبری ارتباطی در نقش فروش می‌تواند روابط محکمی با مشتریان برقرار کند.

نگارنده: امیر مهرانی
منبع :http://thecoach.ir/leadership/

هنگام توسعه‌ی برند چه مواردی را در نظر بگیریم؟

برای این‌که نام برند خود را در ذهن مشتری ثبت کنید تا همیشه آن را به خاطر بسپارد باید از ابزارهای مختلفی مثل تبلیغات،خلاقیت، نوآوری و غیره استفاده کنید. با توسعه‌ی برند خود مشتریان وفادار به دست خواهید آورد. در ادامه مواردی که هنگام توسعه‌ی برند باید در نظر بگیرید آورده شده است. شما سعی در جذب چه نوع مشتریانی دارید؟ شناسایی بازار هدف به دلایل زیادی حائز اهمیت است، شناسایی این بازارها باعث می‌شود بر روی تلاش‌های بازاریابی متمرکز شده و از پراکنده‌نگری در بازارهای متعدد جلوگیری شود. گرافیک‌های مرسوم، مد روز و موسیقی ممکن است مصرف‌کننده‌های جوان را جذب کند اما این نوع تبلیغات ممکن است مشتریان بالغ را ناراضی کند، بنابراین در ابتدا بازار هدف خود را تعیین کنید سپس براساس منافع مشتریان بالقوه‌ی خود عمل کنید.
  فونت و رنگ مناسب و ساده برای لوگوی شرکت خود انتخاب کنید. انتخاب گرافیک در مورد کسب‌وکار شما چیزهای بسیاری می‌گوید و در ایجاد برند منحصر به فردتان کمک می‌کند. سادگی طراحی و ارسال پیام به مخاطب از طریق لوگو باعث می شود که نام یک برند بیشتر در ذهن مخاطب ثبت شود. بسیاری از برندهای مشهور مانند نایک از طراحی ساده استفاده می کنند تا مخاطبان راحت تر آن را به خاطر بسپارند. رنگ‌ها نیز نقش مهمی در افزایش محبوبیت یک برند دارند. شرکت اپل گفته است: رنگ‌ها احساسات را بیان می‌کنند و به مخاطب پیامی را می‌فرستند و نشان‌دهنده‌ی ماهیت و شخصیت برند هستند.
  تحریک بصری به شما کمک خواهد کرد تا مشتریان بیشتر شما را به خاطر داشته باشند. با استفاده از یک فرد به رسمیت شناخته شده توجه افراد را بیشتر به خود جلب کنید. استفاده از هنرمندان راه اثبات‌شده‌ای برای توسعه‌ی یک برند است. مردم معمولا به هنرمندان علاقه‌مندان هستند و دوست دارند مانند آن‌ها باشند. تاکنون هنرمندان بسیاری در توسعه‌ی برندها نقش داشته‌اند. به عنوان مثال فروش hanes بسیار گسترش پیدا کرد وقتی از مایکل جردن برای آگهی‌های تبلیغاتی‌اش استفاده کرد. کسب‌وکارهای کوچک معمولا نمی‌توانند یک هنرمند مشهور مانند مایکل جردن را استخدام کنند اما راه‌های بسیاری برای جذب مشتریان و ایجاد هویت برای کسب‌وکار شما وجود دارد. مهم این است که شخصیت خود را شکل دهید. اگر بودجه‌ی کافی دارید حتی می‌توانید یک حرفه‌ای را برای استفاده در تبلیغات خود استخدام کنید.
  توسعه‌ی یک برند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. نام برند خود را از نظر قانونی ثبت کنید و بدین طریق از نام شرکت و برند خود حفاظت کنید. ثبت یک علامت تجاری برای شرکت مزایای زیادی دارد و به برند رسمیت می‌بخشد.
  برای ماندگار شدن اثر برند در ذهن مشتریان تبلیغات خلاق نقش بسیار مهمی دارند. وقتی به صورت مداوم از یک نوع تبلیغات یکسان استفاده شود خسته‌کننده می‌شود و معمولا اثر آن‌ها کم می‌شود. تبلیغات خلاق فرصتی است که به وسیله‌ی آن برند خود را توسعه دهید.

اتحادیه لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه )

 

 

 

هفت مرحله‌ی چرخه‌ی فروش

 یکی از رموز موفقیت در هر صنعتی دنبال کردن کسانی است که قبل از شما به موفقیت رسیده‌اند. این امر به ویژه در صنعت فروش صدق می‌کند. این 7 مرحله باید در هر چرخه‌ی فروش وجود داشته باشد.
 این مرحله ممکن است آسان به نظر برسد اما پس از بررسی‌های دقیق پیچیده‌تر می‌شود. شما باید مشتریان اصلی را از مشتریان احتمالی خود جدا کنید. برایان تریسی پیشنهاد می‌کند که به دنبال چند گروه باشید. اول گروه مشتریانی که مشکلی دارند و شما یا محصول‌تان می‌توانید آن را حل کنید. دوم گروهی که نیازهایی دارند که هنوز شناسایی یا کشف نشده‌اند. سوم کسانی که هدفی دارند که محصول یا خدمات شما می‌تواند در راستای انجام آن به آن‌ها کمک کند. فرآیند پیدا کردن مشتریان جدید می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد. این‌که شما این کار را به روش سنتی، با تلفن، پست الکترونیک یا هر روش دیگری انجام دهید مهم نیست آن چیزی که اهمیت دارد این است که این مرحله را به عنوان یک گام مهم در فروش انجام دهید.
  اگر مردم شما را دوست داشته باشند، آن‌ها حتما یک راه برای خرید از کسب‌وکار شما پیدا خواهند کرد و اگر از شما خوششان نیاید درست برعکس دلایلی برای خرید نکردن از شما پیدا خواهند کرد. پس از اینکه اولین مرحله را انجام دادید بایستید و اعتماد ایجاد کنید. ایجاد اعتماد در چرخه‌ی فروش راه را برای بقیه‌ی مراحل هموار می‌کند. اگر مشتریان به شما اعتماد نداشته باشند فروش شما محکوم به فنا خواهد بود و یا موانع متعددی در راه شما خواهد بود. هنگامی که فردی که به پیشنهادات شما گوش می‌دهد، احساس راحتی با شما داشته باشد و شما را دوست خود بداند در مقابل پیشنهادات شما عاقلانه برخورد می‌کند و سعی برای مقاومت در برابر شما نخواهد داشت.
  برخی از نیازها آشکار هستند اما برخی از آن‌ها نیاز دارند که کشف شوند. شما می‌توانید نیازهای بیشتری را شناسایی کنید که توسط محصولات شما می‌توانند رفع شوند. تکنیک‌ها و روش‌های بسیاری وجود دارند که شما را در کشف دقیق نیازهای مشتری یاری می‌دهند. بهتر است شانس خود را برای افزایش فروش امتحان کنید.
  تهیه و داشتن اهداف روشن از مهم‌ترین بخش‌های ارائه‌ی موثر است. شما باید قادر باشید ایده‌های خود را به طور موثر و حرفه‌ای به گروه هدف خود ارائه کنید. یک ارائه‌ی موثر نیاز به یک شروع، میانه و پایان دارد. شروع این ارائه می‌تواند یک نمای کلی از شرکت شما باشد. تمرکز بر چگونگی ایجاد کسب‌وکار و تجارب می‌تواند تاثیر مثبتی بر مشتری ایجاد کند. در میانه ارائه بحث در مورد نیازهای شناخته شده و ارائه‌ی راه‌حل‌های کلی کار جالبی است و در پایان بهتر است در مورد ویژگی‌های راه‌حل ها و این‌‌که چگونه این راه‌حل‌ها بهترین پاسخ به نیازها هستند صحبت شود. معلوم است که هر ارائه باید از دیگری متفاوت باشد اما یک مسیر مشابه را باید دنبال کنند.
  نودونه درصد چرخه‌ی فروش شما با غلبه بر ایراداتی که مردم به شما می‌گیرند کامل خواهد شد. در دنیای واقعی فروش پر از اعترض‌ها است و تنها راه برای به انجام رساندن فروش غلبه‌ی موثر بر اعتراض‌ها است. یاد بگیرید که برای غلبه بر مخالفت‌ها چه کاری را باید انجام دهید. سعی کنید ایرادات را دسته‌بندی و از هم جدا کنید. نظرات مردان، پسران، زنان و دختران را از هم جدا کنید و به صورتی متفاوت با آن‌ها مواجه شوید. اگر شما مراحل قبل از جمله ساخت روابط دوستانه را به خوبی انجام داده باشید در این مرحله با حداقل اعتراضات مواجه خواهید شد.
  در حالی که غیرحرفه‌ای‌ها فکر می‌کنند که انجام فروش تنها کاری است که حرفه‌ای های فروش انجام می‌دهند اما انجام فروش تنها یک گام از چرخه‌ی فروش بسیار طولانی است. در حالی‌که این گام مهم‌ترین گام در چرخه فروش است اما انجام موفقیت‌آمیز آن به تکمیل و انجام مراحل قبلی بستگی دارد. صدها تکنیک، راهنمایی و ترفند برای انجام این مرحله وجود دارد، اما تنها نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که این مرحله یک رویداد فروش نیست بلکه یک فرآیند در این چرخه است.
  اگر شما این شش مرحله‌ی مهم را دنبال کردید، قبل از این‌که چرخه فروش بعدی را شروع کنید چند کار مهم باید انجام دهید. هنگامی که یک مراجعه دریافت کردید به سرعت وظایف خود را در اسرع وقت انجام دهید و با ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای استثنایی مشتریان خود را برای همیشه حفظ کنید.

اتحادیه لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه)

نگاهی به عکاسی با لنز بازاریابی

عکاسی هنر متوقف کردن زمان است و این روزها با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه همه افراد لذت این هنر را تجربه کرده اند، اما کسی که عکاسی را به عنوان شغل خود انتخاب می کند فقط دانستن تکنیک های عکاسی کافی نیست، یک عکاس برای موفقیت شغلی نیاز به دانستن بعضی تکنیک های بازاریابی دارد تا بتواند هنرش را بهتر بفروشد.
در این نوشته سعی می کنیم توصیه هایی عملی و کاربردی برای دوستان عکاس ارائه کنیم. این توصیه ها هم برای عکاسانی که آتلیه و دفتر ثابتی دارند و هم برای عکاسان فریلنسر و آزادکار میتواند مفید باشد.

1)اگر برای یک مراسم عکاسی می کنید، حاشیه های مراسم را فراموش نکنید، عکس‌های حاشیه ای بگیرید و در موقع مناسب از آنها برای سورپرایز کردن صاحب مراسم استفاده کنید.
2)به مشتریان قبلی خودتخفیف دهید، با اینکار اجازه میدهید در مورد شما با اطرافیانشان صحبت کنند.
3)در مراسم و رویدادها سعی کنید از چهره های خندان عکس بگیرید.
4)بعد از پایان کار با مشتری برای آنها کارت تشکر به همراه یک عکس ویژه بفرستید.
5)اگر عکاس های دیگر فایل خروجی عکس را در اختیار مشتری نمیگذارند شما اینکار را بکنید، البته عکس های با کیفیت پایین تر به همراه واترمارک نام تجاری خود، شاید مشتریانتان آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
6)هدیه‌ های کوچک ولی به یاد ماندنی به مشتریانتان بدهید، اینکار بخصوص برای آتلیه میتواند بسیار مفید باشد.
7) مشخصات فردی مشتریانتان را یادداشت کنید و آنها را در سالگردهای ویژه با هدایای کوچک سورپرایز کنید، این سورپرایز می تواند ارسال یک عکس قبلی با ویرایش کمی متفاوت تر باشد.
8) حتما یک وب سایت داشته باشید و آن را همیشه به روز نگاه دارید.
9) در مورد عکاسی محتوای ناب تولید کنید
10) شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید، فیس بوک و اینستاگرام بهترین محیط برای فعالیت عکاسان هستند.
11) برای موسسات خیریه رایگان عکاسی کنید.
12) در مورد عکس های عکاسان آماتور نظر بدهید و آنها را راهنمایی کنید.
13) به مشتریانتان چند نکته کوچک عکاسی با گوشی همراه را یاد بدهید.
14)چند عکس تزئینی مانند عکس مناظر زیبا را به مراکزی مانند مطب پزشکان یا سالن های زیبایی هدیه بدهید، نام خود یا برندتان را زیر هر عکس به صورت کوچک چاپ کنید.
15)در مورد پروژه های عکاسی خودتان در یک وبلاگ شخصی خاطره بنویسید.
16)هیچ عکس بی کیفیتی را تحویل مشتری ندهید.
17)همیشه دوربینتان همراهتان باشد، حتی اگر قصد عکاسی ندارید.
18)کارت ویزیت همیشه در جیبتان داشته باشید.
19)اگر وب سایت دارید تکنیک های SEO را یاد بگیرید و یا با یک متخصص مشورت کنید.
20)خجالتی نباشید و در مورد خودتان همه جا صحبت کنید.
21)در مورد تاثیر عکس خوب در بازاریابی و تبلیغات مطالعه کنید و با مدیران کسب وکارها در این باره به گفتگو بنشینید.
22)مشخصات خود را در جوامع مختلف هنری ثبت کنید.
23)هیچ نمایشگاه عکاسی را از دست ندهید، به همه نمایشگاه ها سر بزنید و با عکاسان مختلف در مورد عکس هایشان گفتگو کنید.
24)به دوستان نزدیک خودتان کوپنهای تخفیف بدهید و از آنها بخواهید آنها را به دوستان خود بدهند.
25)همیشه در دسترس باشید.
26)علاوه بر سفارش مشتری، یک نسخه رایگان به عنوان هدیه به او بدهید.
27)برای کسب وکارهای بزرگ رایگان عکاسی کنید و هنر خود را به آنها نشان دهید.
28)از اخبار شهر با خبر باشید، رویدادهای خبری را از دست ندهید.
29)از چهره های مشهور عکاسی کنید، پرتره های هنری بگیرید و آلبوم پرتره برای خود بسازید.
30)با یک خبرگزاری همکاری رایگان کنید.
31)در تحویل عکس ها به مشتریان بدقول نباشید.
32)در همه مسابقات عکاسی شرکت کنید.
33)در شبکه های اجتماعی مخصوص عکاسان عضو شوید.
34)عکس های خود را برای عکاسان مشهور خارجی یا ایرانی بفرستید نظر آنها را بخواهید.
35)در هر موقعیتی که به دیگران آموزش عکاسی دهید.
36)یک سبک ویژه برای خود داشته باشید.

اتحادیه لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه ) تهران