برند شما یک نشان برای مشتریان‌تان است

 

 

 

شاید مسئله برند در حال تبدیل شدن به یک کلیشه در دنیای بازاریابی باشد ولی قدرت برند یک واقعیت غیرقابل کتمان است که از سالها قبل وجود داشته است. واقعیتی که در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است ولی مفهوم آن به قوت خود باقی است.
 
برند باعث می شود که کسب و کار در شرایط امنی قرار بگیرد و ارتباطی عمیق با مشتریان برقرار کند. لزوما باعث تلفیق مشتری با کسب و کار میشود و در نهایت منجر به پشت سر گذاشتن رقیبان می شود.
شرکتهای بزرگ جهان از کوکاکولا گرفته تا Adobe،همگی از کوچکترین چیزها شروع کردند و در ابتدا چیزی بیشتر از فرضیات، ایده ها و عشق نبودند.فارغ از آغاز فروتنانه‌ای که داشته اند، فارغ از پس زمینه که در کسب و کار داشته اند و فارغ از محصولات و خدماتشان، هر کدام از این شرکتها در یک عامل کلیدی و حیاتی مشترک هستند: برندسازی!
 ولی برندسازی دقیقا چیست؟
در حال کلی برندسازی درباره تعیین یک فلسفه برای هسته کسب و کار و ایجاد تصویر مشخص از کسب وکار است. این فرایند باید از بنیان گذاران شرکت آغاز شود و به دیگر بخشها مانند فروش، تولید، کارمندان اداری، بخش خدمات مشتری، کمپین های تبلیغاتی و … رسوخ کند.برندسازی موفق درباره مشخص کردن ارزشهای اصلی کسب و کار، ضعفها و نقاط قوت و سپس مقایسه آن با عواملی است که برای مخاطبان هدف ارزشمند است.
 بازاریابی بر اساس هدف
بیاد داشته باشید که برندسازی با در نظر گرفتن همیشگی الویتهای مشتری در ذهن ایجاد میشود: در واقع هیچوقت تلاش نکنید که به یک سبزی‌خوار گوشت بفروشید!بنظر بسیار شفاف میرسد ولی این اشتباهی است که حتی بزرگ ترین برندهای دنیا نیز تکرار می کنند.
یکی از بزرگترین و جالبترین مثالهای ارتکاب به این اشتباه شرکت کوکاکولا است.در سال 1985 کوکاکولا بزرگترین و مشهورترین تولید کننده نوشابه در دنیا بود. با این وجود در آن زمان رقیب جدیدی بنام Pepsi وارد بازی شده بود که با شعار:نوشیدنی جوانان!فرایند برندسازی موفقی را برای خود طی میکرد. با حمایت افراد مشهوری مانند مایکل جکسون از Pepsi این نوشیدنی در حال تنگ کردن عرصه برای کوکاکولا بود.
حرکت بعدیPepsi که کار را برای کوکاکولا سخت تر کرد، برگزاری یک چالش بود که مردم میتوانستند به رایگان طعم هر دو این نوشابه ها را بچشندو خودشان تصمیم بگیرند که کدامیک را باید انتخاب کنند که در نهایت بسیاریPepsi را انتخاب میکردند. عکس العمل کوکاکولا به این مسئله تولید محصول جدیدی به نام New Coke با طعمی جدید بود. ولی کوکاکولای جدید، هرچند طبق تحقیق ها خوشمزه تر بود ولی با اولیتهای مشتریان هم خوانی نداشت و طعمش به دل نمی نشست و در نتیجه بسیاری از مشتریان قبلی نیز این محصول را بایکوت کردندو در نهایت کوکاکولا مجبور به از سر گرفتن تولید محصولاتی با ترکیب قبلی شد.
برندسازی ایجاد یک نشان است
بیایید تصور کنیم که هر چیزی که میپوشیم و میخوریم و استفاده میکنیم از برندهای خاص باشد. این محصولات تصویری است که دوست داریم خود را به بقیه از طریق آنها بشناسانیم. برندسازی، ایجاد یک نشان است، نشانها و تعاریفی از خود که ما با نسبت دادنشان به برندی دیگر در حال اثبات آن ها هستیم. ما خودمان را به برندهای مختلف می چسپانیم تا از خودمان تصویری را بسازیم که می خواستیم، داشته باشیم.در واقع ایجاد نشان برند، دومین مرحله ای است که بعد از شناخت مشتری باید به سوی آن حرکت کنیم.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید