پانزده نکته برای توسعه شبکه‌ی حرفه‌ای درمذاکره و مهارتهای ارتباطی– بخش اول

در این مقاله، در قالب ۱۵ نکته مهم ، راهکارهایی را برای توسعه شبکه‎ی حرفه‎ای بیان می کنیم .
اکثر افراد علاقه‌مند هستند با کسانی کسب‌وکار و تبادل‌های کاری داشته باشند که آن‌ها را می‌شناسند.
همین یک جمله برای درک اهمیت شبکه‌های ارتباطی حرفه‌ای کافی است.
این شرکت‌ها نیستند که تصمیم می‌گیرند، بلکه انسان‌ها تصمیم گیر هستند. پس ارتباط با آن‌ها می‌تواند درهای جدیدی برای ارتباط با شرکت‌های مختلف برای شما باز کند.
خیلی مهم است که به یاد بسپاریم، کارکرد شبکه‌های حرفه‌ای فقط در فروش یا جذب پروژه نیست. آموختن تجربیات، گرفتن مشاوره‌های بسیار باارزش، به اشتراک گذاشتن ایده‌های جدید و حتی یافتن دوستان جدید از ابعاد دیگری از این گنج باارزش است و اگر بخواهیم بعد از ارتباط با افراد بلافاصله برای برگزاری جلسات معرفی محصولات و خدمات خودمان اقدام کنیم، از این ابعاد مهم رابطه، بی‌نصیب خواهیم ماند.
ایجاد شبکه‌های ارتباطی حرفه‌ای، حفظ، توسعه و گسترش آن‌ها یکی از مهارت‌هایی است که برای مدیران قرن ۲۱ یک ضرورت است.
پانزده نکته برای آنکه بتوانید شبکه‌ی حرفه‌ای خود را توسعه دهید:
1.    مفید باشید.
وقتی افرادی که در شبکه‌ی حرفه‌ای شما هستند، قوی‌تر شوند شما هم قوی‌تر می‌شوید. پس برای کمک کردن به دیگران دریغ نکنید. در بسیاری از موارد آن‌ها ممکن است موقعیت‌هایی بسیار عالی برای جبران کمک‌هایی که شما کرده‌اید در آینده بیابند، پس صادقانه و با تمام توان برای دیگران مفید باشید. تجربه‌ها، ایده‌ها و اطلاعات و دانسته‌هایتان را سخاوتمندانه به اشتراک بگذارید. افرادی که می‌توانند کاری برای هم انجام دهند را به هم معرفی کنید. شخصی می‌خواهد کالایی بخرد و شما فروشنده‌ی مناسبی می‌شناسید. شخصی می‌خواهد استخدام کند و شما فرد شایسته‌ای را می‌شناسید. ایجاد کردن این ارتباط‌ها یکی از فعالیت‌های مفیدی است که شما می‌توانید برای سایرین انجام دهید.
2.    اعتبار بسازید.
در یک محیط حرفه‌ای، افراد ترجیح می‌دهند با افراد باارزش ارتباط برقرار کنند. پس برای داشتن یک شبکه‌ی حرفه‌ای قدرتمند باید یک برند شخصی خوب و اعتباری مناسب برای خود ایجاد کنید.
با ساخت شهرتی مناسب به‌عنوان کسی که بااستعداد، مفید و باارزش است، افراد، انگیزه‌ی  بیشتری برای دیدار با شما خواهند داشت و دوست خواهند داشت تا با شما در تماس بمانند.
از طریق ابزارهایی همچون شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، ایمیل و مواردی ازاین‌دست اجازه دهید مردم بدانند که شما چه می‌کنید، چه می‌آموزید و دغدغه‌های شما چیست.
3.    قابل مشاهده باشید.
اگر کسی نداند که شما چه کاری انجام داده‌اید مثل این می‌ماند که آن را هرگز انجام نداده‌اید.
ارتباط‌های خودتان را با دیگران به شکل منظم و پیوسته حفظ کنید. حضور شما در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ دادن به تماس‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌هایی که برای شما ارسال می‌شود، برای حفظ و توسعه‌ی شبکه ارتباطی‌تان ضروری است.
با نوشتن مقاله، وبلاگ، اسپانسر شدن یا هر فعالیت خلاقانه‌ی دیگر، قابل‌مشاهده باشید!
4.    با افراد بیشتری ملاقات کنید.
هرچقدر که در موقعیت‌های مناسب بیشتری قرار بگیرید شانس یافتن افراد مناسب برای توسعه‌ شبکه‌ی حرفه‌ای خود را بیشتر خواهید کرد. البته به شرط آنکه سایر اصول و روش‌های توسعه‌ی شبکه‌ی حرفه‌ای را رعایت کرده باشید و آگاهانه برای آشنا شدن با افراد جدید و افزودن آن‌ها به شبکه‌ی حرفه‌ای خود آماده‌باشید.
نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها ، دوره‌های آموزشی، جلسات ویژه برقراری ارتباط مدیران، احزاب، گروه‌های مختلف مجازی و غیرمجازی، انجمن‌های فارغ‌التحصیلان، شبکه‌های اجتماعی و … همه می‌توانند موقعیت‌هایی مناسب برای ملاقات با افراد بیشتر باشد.
برای ملاقات با افرادی که علاقه‌مند هستید با آن‌ها آشنا شوید برنامه‌ریزی کنید و به شکل آنلاین و غیر آنلاین برای حضور داشتن در جاهایی که آن اشخاص حضور دارند از قبل فکر کنید.
5.    بلندمدت فکر کنید!
ارتباط در بسیاری از موارد درها را می‌گشاید به شرط آنکه برای ساخت آن ارتباط به میزان کافی وقت و انرژی صرف شده باشد.
بسیاری از افراد، به محض آشنایی با افراد جدید، به فکر استفاده از این آشنایی می‌افتند و انقدر در این موضوع عجله می‌کنند که احساس ناخوشایندی را در طرف مقابل به وجود می‌آورند؛ اما مدیران هوشمند بلندمدت فکر می‌کنند.
مدیران هوشمند می‌دانند که یک ارتباط حرفه‌ای خوب یک جلسه‌ی مستقیم فروش نیست و اگرچه ممکن است در طول ارتباط به خریدوفروش هم منتهی شود اما نباید در این موضوع عجله داشت و آن را به این موضوع محدود کرد.
موضوع دیگر در این زمینه، توجه داشتن به منافع متقابل به شکل بلندمدت است. کسانی که در شبکه‌ی حرفه‌ای تجربه‌ی نامناسبی را در ذهن افراد ایجاد می‌کنند باید بدانند که سایه‌ی سنگین آن را در جاهای مختلف مشاهده خواهند کرد.
اگر در محل‌های مناسب حضور پیدا کرده باشید افرادی که به جمع دوستان و آشنایان کاری شما پیوسته‌اند حتی اگر امروز موقعیت حرفه‌ای مناسبی نداشته باشند در آینده جایگاه حرفه‌ای مناسبی خواهند داشت.
به طور مثال نگاهی به لیست دوستان دوران تحصیلی خود در مقاطع مختلف داشته باشید. اکنون هر کدام از دوستان شما در جایی مشغول هستند که اگر ارتباط شما هنوز با آن‌ها حفظ شده باشد به‌عنوان بخشی از شبکه‌ی حرفه‌ای شما محسوب می‌شود و به واسطه این ارتباط می‌توانید به شکل متقابل برای یکدیگر مفید باشید. طبیعی است که اگر مدرسه یا دانشگاه یا موسسه‌ی آموزشی مناسب‌تری رفته باشید در این زمینه گنجینه‌ی غنی‌تری خواهید داشت.
6.    فرهنگ مناسب ارتباط را رعایت کنید!
هر سن و هر موقعیتی فرهنگ خاص خود را دارد، اگر تصمیم گرفته‌اید که شبکه‌ی حرفه‌ای خود را توسعه دهید حتماً توجه داشته باشید که کلیه فعالیت‌های شما باید با توجه به اصول روانشناسی ارتباط مؤثر با دیگران و نیز فرهنگ افراد طرف مقابل شما باشد.
اینکه شخص مقابل شما مربوط به چه کشور و شهری است، چه فرهنگی دارد و  چارچوب‌های ذهنی او در ارتباط چگونه است، نقش مهمی در نحوه‌ی ایجاد رابطه و نیز عمق بخشیدن به رابطه‌ها دارد.
همچنین تفاوت‌های جنسیت، فرهنگ، موقعیت اجتماعی و سایر تفاوت‌های فردی نقش عمده‌ای در تعریف روابط مؤثر متقابل دارند.
در ایجاد هر رابطه‌ی کمی تأمل کنید و سنجیده و متناسب با فرهنگ شخص متقابل رفتار کنید. در غیر این صورت نه‌تنها از تلاش شما استقبالی نخواهد شد که ممکن است باعث ایجاد حسی نامناسب در طرف مقابل شود.
نویسندگان : ندا مفاخری – شاهین شاکری | مدیران ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید