7 درس در مدیریت برند جهانی از مدرسه کسب و کار هاروارد

 مایک دادز (Mike Dodds)، مدیر اجرایی شرکتی در حوالی لندن است و هفت درس مهم را به صورت خلاصه بیان می کند که این درس ها از 185 امین برنامه مدیریت پیشرفته در مدرسه کسب و کار هاروارد در سال گذشته آموخته شده اند.
مدیریت یک سازمان پر مشغله در لندن، به این معنی است که شما همیشه به دنبال اندکی چالش هستید، بنابراین من خوشحال بودم که به برنامه مدیریت پیشرفته در مدرسه هاروارد در سال گذشته راه یافتم.
 
این تا زمانی بود که من نامه پذیرش دوره را گرفتم- که به همراه آن کتاب های بسیار سنگین مالی و یک دوره حسابداری آنلاین بود، که برای قبول شدن باید حداقل 70 درصد از نمره گرفته شود. حالا من می توانستم اینگونه تصور کنم که هنوز این کار سخت مثل یک معامله عادلانه هست چراکه شانس تجربه بودن دو ماه در مدرسه کسب و کار هاروارد و تجهیز دوباره من برای برای 10 سال آینده بود.
آن ها برای امسال هر شخصی را انتخاب نمی کردند. جذب ما در ماه سپتامبر شامل 160 تا از مدیران CEO، CFO، و مدیران کل می شد که از بیش از 40 کشور مختلف و 17 صنعت متفاوت بودند. آیا ما می توانستیم چیزهای مشترک زیادی با هم داشته باشیم؟ این چیزی بود که ما می خواستیم آن را کشف کنیم و به همین منظور ما برای بیش تر از 14 ساعت در روز با هم کار می کردیم، بازی می کردیم، با هم زندگی می کردیم و گهگاهی با همدیگر پارتی می گرفتیم. در طی هشت هفته سخت و خسته کننده. هاروارد این را چگونه توصیف کرد؟ مثل نوشیدن از لوله یک شیر آتش نشانی.
اما شما به آسانی می توانید در تمام اطلاعاتی که مدرسه کسب و کار هاروارد تولید می کند، غرق بشوید. بنابراین من تصمیم گرفتم که از همان ابتدا هوشمند باشم و تصمیم گرفتم که از هر یک از 150 مورد ( موردهای کسب و کار) که ما مطالعه کردیم، چیزی به دست آورم. من 8 درس مهم را انتخاب کردم تا با شما در اینجا به اشتراک بگذارم. من در حال حاضر بسیاری از این ایده ها را در شرکت خودم به مرحله اجرا در آورده ام ( اگرچه بهتر است بگویم که همه آن ها در هر کسب و کاری عمل نمی کند)
1) استراتژی نه چندان خوب و اجرای عالی  بهتر از استراتژی عالی و اجرای نه چندان خوب است.
همیشه اندکی زمان می برد تا این مطلب کاملا فهمیده شود اما یک بار که این مطلب فهمیده شد، جور دیگری نمی شود در مورد آن فکر کرد. استراتژی، در مورد تعیین موضوعات و مباحث مهم است اما در مورد پیشرفت یک سازمان یا بهبود ساختار سازمان، نحوه انجام این موضوعات مهم نیز هست. این جایی است که جادو اتفاق می افتد. وال مارت هر روز قیمت ها را کاهش می دهد و مسیر را مشخص کرده است اما اجرای آن است که واقعا وال مارت را از بقیه جدا می کند: هرچیزی از جمله پیدا کردن مکان فروشگاهی مناسب تا اقداماتی برای افزایش کارایی در سیستم حمل و نقل.
2) سادگی بالاترین شکل کمال است
هرکسی، از لئوناردو داوینچی گرفته تا استیو جابز، به نظر می رسد که به این جمله اعتقاد دارند، اما بدون توجه به این که چه کسی این را اول گفته است، با توجه به اینکه دنیا به سمت پیچیده تر شدن می رود و در شرایطی که شرکت ها و سازمان ها به همدیگر می پیوندند و سازمان های بزرگتری را به وجود می آورند، سادگی برای رهبران کسب و کار های جهانی حتی مطلوب تر هم شده است. جف ایملت در طی این دوره گفت: اندازه چیز بدی است، هر فرآیندی در شرکت باید موجب سرعت و سادگی شود.
3) مزیت فرزند پروری چیست؟
اگر بخواهم خودم را تبلیغ کنم باید بگویم که کار من تجارت استعداد است. مردم بزرگترین دارایی من هستند، هنوز مزیت فرزندپروری به ما یادآوری می کند که دارایی های خالص ما افراد هستند به همراه منابعی که ما آماده می کنیم (اعتبار، برند، سیستم ها، فرهنگ، فرآیند و …) که به آن ها قدرت می دهد تا کارشان را با ما بهتر از جاهای دیگر، انجام دهند.
در دنیایی که عملکرد کارمندان به طور فزاینده ای تحت بررسی دقیق است، این مفهوم باید مورد توجه رهبران و صاحبان شرکت ها قرار بگیرد. ” چیزی را که کارمندان در قبال شما انجام می دهند نخواهید، بلکه آنچه را که شما برای کارمندانتان انجام می دهید در نظر داشته باشید”
همچنین این یک سوال خوب برای سازمان ها است که از گروه تحت سرپرستی خود می پرسند. چگونه افرادی که با هم کار می کنند ایده یا برنامه هایی پیشنهاد دهند تا به شرکت ها کمک کنند تا بهتر از رقبا عمل کنند.
4) داده های زیاد برابر است با اثرات کوچک
همین طور که داده ها زیاد می شوند، پیدا کردن داده های مورد نظر سخت تر از گذشته می شود. شاید داشتن داده های زیاد به ما اجازه دهد تا تجربیات قوی خود را به هر مشتری ارایه دهیم. حتی اگر روی برخی از مشتری ها اثر داشته باشد و آن ها را تحریک کند، روی هم رفته، اثر یا ارزش جمع آوری داده های زیاد می تواند کوچک باشد. بنابراین برای شروع سال جدید اجرای قوانین برگشت سرمایه روی داده های جمع آوری شده می تواند یک راه خوب باشد.
5) مشکلات را پیدا کنید
هاروارد از سیستم تولید تویوتا (TPS) استفاده کرد تا به ما یادآوری کند که فرهنگ کسب و کار غربی معمولا روی صحبت در مورد موفقیت تمرکز می کند و شکست ها را از نظر می پوشاند.
در شرق، ژاپنی ها شکست ها را پیدا می کنند برای اینکه باعث شوند سازمان پیشرفت کند. آن ها به دنبال توسعه یک فرهنگی هستند که شکست های هوشمندانه را تشویق کند که در آن مشکلات به عنوان فرصت هایی تلقی می شوند که اوضاع را به سمت بهتر شدن تغییر می دهند چرا که حلقه های بازخورد برای علوم رفتاری مهم هستند.
6) بازخورد، صبحانه قهرمانان است
حتی زمانی که ما بازخورد می دهیم روانشناسان نشان می دهند که ما فکر می کنیم” ما خیلی بیشتر از آن چیزی که در واقع در این مورد هست، شفاف هستیم” بنابراین این فقط در مورد بازخورد دادن نیست ( خوب یا بد) این در مورد شفاف و صریح بودن است.
بازخورد به هر دو روش کار می کند و به یک چارچوب مطمئن دست می یابد برای اینکه بازخوردهای بالاتر را دریافت کند که مهم نیز هست. مطابق ژنرال دریایی دو ستاره آمریکا که یکی از همکلاسی های ما بود: گفتن حقیقت به افرادی که در قدرت هستند یک بخش مهم از فرهنگ دریایی آمریکا است. در این صورت هیچ کسی اقدام به مجادله با شما نمی کند.
7) شاخص های پیشرو در مقابل شاخص های تاخیر زمانی
بحران مالی جهانی تمرکز قابل توجهی روی مقادیر و نتایج مالی کرده است. هنوز نتایج مالی به جای شاخص های عملکرد پیشرو، شاخص های عملکرد تاخیر زمانی هستند. یک شاخص پیشرو در کسب و کار من می تواند این باشد که چندبار یک کسب و کار در کمپین خود شکست می خورد و دوباره مثل دفعه اول می شود. خرده فروشان و تحلیل گران خرده فروشی می دانند زمانی که موجودی بیشتر از فروش رشد می کند، یک علامت منفی است. و این همان شاخص پیشرو آن ها است. حال شاخص های پیشرو در کسب و کار شما کدام هستند؟
اگر من چیزهای زیادی از هاروارد یاد گرفتم، آن ها چه چیزی از من گرفتند؟ به زودی من فهمیدم که اگر من و گروه مطالعه کوچک 8 نفره من بتوانیم شانس مقابله با تکالیف حجیم را داشته باشیم، باید آن ها را تقسیم کنیم تا موفق بشویم- بنابراین خیلی زود ما تکالیف را بین خودمان تقسیم کردیم.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید