پیاده سازی استراتژی سرعت

حصول اطمینان از آمادگی شرکت برای موفقیت در دوران تلاطم (ادامه مطلب)


نوشته دکتر گرام کودرینگتون
کارشناس دنیای نوین کسب و کار و مدیر موسسه Tomorrow Today.uk.com
ترجمه : مدیران ایران  http://www.modiriran.ir
 
از آنجایی که جهان به سمت پچیده¬تر و متلاطم¬تر شدن سوق پیدا می¬کند، موفقیت هر سازمانی به طور فزاینده¬ای به توانایی آنها در توسعه و پیاده¬سازی استراتژی¬های سرعت بستگی دارد. بدین منظور سازمانها از طریق چشم¬اندازشان نیازمند نگهداشت ارزش¬¬های تعریف شده خویش در جهت حرکت و هدایت به سمت مقصد معین می¬باشند، در حالیکه در زمانی مشابه آنها می¬توانند یادبگیرند چگونه به طور مداوم روشهای جدید و به‌روز شده دستیابی به اهدافشان را توسعه و پیاده‌سازی نمایند.
ما نقشه‌راهی با مجموعه¬ای از جهات دیگر نداریم؛ اما ما قادر هستیم قابلیت satnav gps را برای بازشماری مسیرهایمان برای رسیدن به موفقیت ایجاد نمایم.
پیاده¬سازی استراتژی سرعت مدلی توسعه یافته از یافته¬های ترکیبی از پروژه¬های پژوهشی و تجربیات تیم مشاور استراتژی موسسه tomorrowtoday می¬باشد. که این مدل به رهبران کمک می¬نماید تا روی ۴ عامل کلیدی تمرکز نمایند و قابلیت‌های سازمان خود را به منظور موفقیت در دنیای سریع و متلاطم توسعه دهند.
نیاز به سرعت
رهبران به طور مستقیم در جستجوی سرعت هستند. پژوهش¬ها به طور مداوم، بیانگر وجود رابطه¬ای قوی میان سرعت و نتایج کسب و کار هستند. شرکت¬های سریع، رشد فروش بالاتر- متوسط ۴۰% بیشتر از شرکت¬هایی با سرعت کم-، و سودهای عملیاتی بیشتر – متوسط ۵۲% بیشتر از شرکت¬هایی با سرعت کم- دارند. آنها همچنین محل¬کاری هیجان‌انگیزتری (برای کارکنان) دارند، و به نظر می¬رسد که “همه موارد روشن و جوان “را در شرکت¬های خود جذب می‌نمایند. زمانی که شما در حال حرکت سریع و تند به سمت مسیر درست هستید، آنقدر سریع هستید که منجر به پیامدهای کاری مثبتی (برای سازمان) می-شوید. به عنوان تماشاگری که در حال مشاهده فرودهای توفنده اخیر پروازهای شرکت¬های بزرگ است، می¬دانید که سرعت می¬تواند یک سازمان را از هم جدا و پاره¬ پاره نماید.
سرعت راهبردی نیازمند حمایت توسط ساختار سازمانیخوب، روشن و منسجم و رهبری چابک می¬باشد. مساله این است که دوره بعدی به طور محتمل، یکی از متلاطم¬ترین دوران تاریخ اقتصادی است، و این عوامل برای تامین کوتاه مدت مناسب است. بعلاوه، شرکت¬ها نمی¬توانند به سادگی روی موفقیت¬های گذشته یا فرایندهای موجود برای مشاهده، تکیه نمایند. پیتر دراکر، استاد مدیریت بیان می¬کند که “بزرگترین خطر در دوران تلاطم، تلاطم نیست، بلکه با منطق دیروز کار کردن است.” جهان در حال تغییر است و این تغییر با سرعت ادامه خواهد یافت، و بنابراین استراتژی¬ها، سیستم¬ها، فرایندها و ساختارهای ما نیازمند به¬روز رسانی می¬باشند. در حقیقت اکثر شرکت¬هابه آنچه که اینجا شرح داده شد، عمل نمی¬کنند و بسیاری از طرحهای استراتژیک شکست می¬خورند، یا خیلی کند یا به طور ناکافی پیاده-سازی می¬شوند.
لری بوسیدیو رام چاراندر پرفروشترین کتاب¬های خود در سال ۲۰۰۲، ” اجرا:نظم و انضباط گرفتن انجام کارها”،” بیان کردند که، کسب و کار به علت فقدان ایده¬های خوب شکست نمی¬خورد، بلکه دلیل شکست آنها ناتوانی در پیاده¬سازی آنهاست.”.
این موضوع در جهان در حال شتاب امروزی، بیشتر صادق است. در واقع، حتی بدتر از آن، تنطیم و پیاده¬سازی مناسب استراتژی به منظور کسب- و حفظ- یک مزیت رقابتی در جهان شتابان امروزی به سادگی میسر نمی¬شود. بلکه اکنون این امر، با انعطاف پذیری مداوم، سریع صورت می¬پذیرد. اجرای سریع، سازگار و موفق هم نیازمند طرحهای بزرگ مقیاس است و هم به پروژه¬های کاری روز به روز احتیاج دارد. قابلیت¬های انسانی و تفکرات سیستمی نیز، برای موفقیت در هر سطح سازمانی لازم است.
 
پژوهش سازمان¬های موفق
در عرض چند سال گذشته، تعدادی از پروژه¬های پژوهشی بین¬المللی توجه خود را روی ویژگی¬های سازمان¬های موفق در زمان‌ تلاطم متمرکز نموده¬اند. دو مورد از این پروژه¬های پژوهشی به نظر می¬رسد، به طور خاص به فعالیت¬های اصلی این سازمان‌ها دست یافته¬اند. آنها همچنین کتابهایی را با تمرکز روی موضوعات ساختاری و قابلیت¬های رهبری منتشر نموده¬اند. به اتفاق یکدیگر، آنها مدلی فوق¬العاده برای تجزیه و تحلیل سازمان و ساخت توانایی¬هایی برای توسعه و پیاده¬سازی استراتژی¬های سریع هستند. ما این چارچوب¬ها را به همراه یک دهه تجربه، به عنوان یک مشاور استراتژی، به منظور توسعه مدلمان بکار گرفتیم.
بنیان اولیه مدل ما در کتاب” سرعت استراتژیک: بسیج افراد، سرعت دادن به اجرا” نوشته دیویس جوکلین[۱]، هنری فریچیت[۲] و ادوین باسول[۳] بنا شده است. نویسندگان این کتاب مدیران انجمن مشاوران نوآوری هستند. پژوهش¬شان با واحد اطلاعات نشریه اکونومیست و با استفاده از نظرسنجی¬ها و مصاحبه¬های انجام شده با صدها رهبر کسب و کار و پرونده¬های قطور شرکت¬هایی از طیف گسترده¬ای از صنایع متفاوت صورت گرفته است.
مدل دوم این چارچوب از کتاب “نتایج: نگه داشتن آنچه خوب است، تعمیر آنچه اشتباه است، و بازنمودن عملکرد عالی” نوشته گری ال. نیلسون[۴] و بروس پاسترناک[۵] حاصل شده است. این دو نویسنده مشاوران موسسه Booz&Co هستند، و پژوهش¬شان روی DNA و فرهنگ شرکتی تمرکز داشت. آنها ابزاری به نام نیمرخ DNA سازمانی[۶] را ابداع نمودند که بیش از ۳۰۰۰۰ رهبرانی از سازمانهایی از همه نوع آن را تکمیل نموده¬اند ( شما می توانید از این ابزار به صورت رایگان در سایت http://www.simulator-orgeffectiveness.com/booz بازدید نمایید).
آنها پیامشان را بدین صورت خلاصه کردند: “افراد مناسب– عجین با ارزشهای صحیح، مجهز به اطلاعات صحیح، و تحریک شده با مشوق¬های درست (در دستان) نیروهای محرک در پشت یک سازمان برنده هستند.”
با ترکیب این دو چارچوب، و اضافه نمودن بینش¬هایی از مدیریت تغییر و نظریه سیستم¬ها، مدل پیاده -سازی استراتژی سرعت تبدیل به بهترین در هر دو جهان می¬شود. آنطور که به نظر می¬رسد مفاهیم سازمانی و ساختاری نیاز دارند تا تنظیم شوند، همچنین آنها روی ملاحظات رهبری خیلی سیاسی، به ویژه آنهایی که به بسیج افراد در سازمان کمک می¬نمایند، تمرکز کرده¬اند.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید