کسب و کارهایی که با “محرّم” جان گرفتند

 محرم هر سال حال و هوای خاصی دارد. عطر معنویت در کوچه پس کوچه‌های شهرها می‌پیچد، دلها در این ماه آسمانی می‌شود و لبها نام غریب کربلا را ذکر می‌گوید.

به گزارش اصناف ایران به نقل از ایسنا، محرم که می‌شود شورحسینی خانه‌ها، دیوارها، کوچه و بازار را فرا می‌گیرد. خیابانهای قدیمی شهر حال و هوای دیگری پیدا می‌کنند.جوانان و پیران محله در تدارک برپایی چادرها، هیاتهای عزاداری و نذر و نذورات برمی‌آیند. صدای چرخ دوزندگان چادرهای مشکی، سازندگان عَلم وکُتل‌، ضرب چکش زنجیرسازان و آهنگران و نوای گرم تعزیه خوانان به گوش می‌رسد. دسته‌های عزاداری راه می افتد و در یک کلام روح می‌دمد به کالبد شهر.

شور حسینی را می‌توان در یکایک دکان‌های شهر، کارگاه‌ها، مسجدها و تکیه‌ها دید. اینجا محرم است؛ ماهی که بازار را رونق می‌بخشد و در این بازار کسی برای قیمت چانه نمی‌زند. محرم از ماه‌هایی است که در آن بیشتر شغل‌ها رونق می‌گیرد؛ چه شغل‌هایی که در بعضی ایام سال بازارشان کساد است و چه شغل‌هایی که در این ماه رنگ و لعاب بیشتری به خود می‌گیرند.

یکی از شغل‌هایی که از دیرباز تا کنون و در همه احوال جایگاه خود را حفظ کرده و در ماه محرم بازار کارش رونق بیشتری دارد، قصابی است. قصابان با تهیه و توزیع گوشت و قربانی کردن گوسفند، گوشت نذری بسیاری از هیات‌ها و تکایا را تامین می‌کنند.

بازار آشپزخانه‌ها در ماه محرم داغ است. آشپزها وظیفه پخت و پز غذای نذری هیات‌ها را برعهده می‌گیرند. بسیاری از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها هم در این ایام تلاش می‌کنند با تغییر سبک ارائه خدمات خود به نوعی در جنب و جوش محرم شریک شوند و ادای دین کنند.

از قصابان و آشپزها که بگذریم، بازار فروشندگان ظروف یکبار مصرف حسابی گرم می‌شود. از لیوان چای و قاشق و چنگال تا کاسه‌های آش و خورشت و ظروف غذای پرسی همه برای ادای نذورات در اختیار هیات‌ها و حسینیه‌ها قرار می‌گیرد.

بازار کسب و کار خیاطان و بزازان هم در این ایام رونق خاصی دارد. پارچه فروشان با عرضه چادر و برزنت و پارچه‌های عزاداری و خیاطان با دوختن لباس‌های مشکی و شال‌های عزا کسب و کار خود را رونق می‌بخشند.

فروشندگان ابزار و ادوات موسیقی محرم، سازندگان سنج و زنجیر، طبل و عَلم و کُتل، علامت و چلچراغ هم در این ماه بیکار نیستند و از هفته‌ها قبل دل به دریای بی کران محرم سپرده و خود را آماده استقبال از عزای سرور و سالار شهیدان کرده‌اند.

ناگفته نماند که کسب و کارهای دیگری هم هستند که در این ایام پرکارند؛ مداحان، نوحه‌خوانان و سخنرانان با مدح و نوحه و خطابه در مساجد و هیاتها، سراجان با عرضه چراغ و فانوس، پارچه نویسان و پرچم فروشان با پارچه نوشتها و پرچم‌های منقش و مزین به نام امام حسین (ع) و اهل بیتش، سبزی خردکن‌ها با تامین سبزی آش و خورشت، خواربارفروشان با فروش انواع حبوبات، برنج و قند و شکر ، قهوه خانه‌داران و مسافرخانه‌ها با پذیرایی از مسافران و زائران و عطّاری‌ها با تامین گلاب و زعفران و ادویه‌جات مخصوص هیاتها به کارشان رونق می‌دهند.

و البته قالیشویان و فرش فروشان با شستن و فرش کردن مساجد و تکایا، شاعران و نویسندگان با سرودن و خواندن اشعار مرثیه، رانندگان وسایل نقلیه از جمله نیسان و وانت‌بار با جابه‌جایی ظروف و گوشت قربانی و غذای نذری هیاتها و ‌امانت‌سراها با کرایه دادن ملزومات و وسایل برقی را هم نباید در این ماه از یاد ببریم.

ماه محرم از دیرباز برای ایرانیان اهمیت بسیاری داشته و مورد تکریم و استقبال آحاد مختلف جامعه و حتی اقلیت‌های مذهبی کشورمان قرار گرفته است.همه ساله مساجد، حسینیه‌ها و تکایا به استقبال سوگواری سید و سالار شهیدان می‌روند و همراه با دسته‌ها و هیاتها، مردم، کسبه و بازاریان هم با جنب و جوش خاصی خود را برای محرم آماده می‌کنند.

در ایام محرم کسی بیکار نیست و هیچ کسب و کاری هم راکد نمی‌شود،‌ همه در جوش و خروش و تکاپو هستند، هرچند بعضی شغل‌ها مثل طلافروشان یا آرایشگران کسادی را تجربه می‌کنند اما بیشتر گروه‌ها به برکت ماه محرم با روح همکاری،‌ عشق و ارادت،‌ احترام و خلوص نیتی که نسبت به این ایام دارند، بازار کسب و کارشان رونق می‌گیرد.

منبع:اتاق اصناف ایران

بررسی فوری کالاهای دارای بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم پاسخگویی سریع به درخواست رییس جمهور مبنی بر رسیدگی به کالاهای با بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت، گفت: باید به تنظیم بازار محصول برنج توجه جدی کنیم.

به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در جلسه ستاد تنظیم بازار با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت اقلام و کالاهای اساسی کشور ، افزود: مداخله در بازار با پیش بینی افزایش تقاضای یک محصول در فصل خاص مصرف آن، ضرورت دارد.

وی اصلاح روش‌های توزیع کالا و نظارت بر بازار را از جمله موارد مورد تأکید در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: رییس جمهور دستور رسیدگی به کالاهایی که بیش از ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتند، را صادر کرد و از بانک مرکزی انتظار دارم در بررسی علت افزایش قیمت اقلام ضروری که دولت مسئولیت تنظیم بازار آن‌ها را بر عهده دارد، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان را تنها سازمان تخصصی کنترل و بررسی قیمت معرفی کرد و گفت: در مجمع عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعمال روش‌های نظارتی این سازمان بر خدمات وزارت جهاد کشاورزی همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شد.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات برنج در ۶ ماهه ۹۶، خاطر نشان کرد: باید از واردات بی رویه این محصول به خصوص در فصل عرضه آن جلوگیری شود. وی افزود: باید به تنظیم بازار برنج توجه جدی کنیم چرا که مصرف کننده داخلی به سمت برنج‌های وارداتی نمی رود.

وی بررسی ترانزیت برنج کشورهای پاکستان و هند را در تعیین میزان قاچاق این محصول در کشور تأثیرگذار دانست و افزود: دبیرخانه ستاد تنظیم بازار این موضوع را باید در دستور کار قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این موضوع که افزایش قیمت محصولات نباید به گونه‌ای شود که مصرف کننده‌ و تولیدکننده‌ همزمان زیان ببینند، ادامه داد: این موضوع باید توسط دستگاه‌های ذیربط پیش بینی شود. همچنین ستاد تنظیم بازار پاسخ درخواست رییس جمهور درخصوص رسیدگی به کالاهای دارای افزایش قیمت را با تفکیک نوع و علت افزایش قیمت ارایه دهد.

شریعتمداری در پایان قیمت تعیین شده ۷۵۰۰ تومانی هر کیلو مرغ برای عرضه به بازار را کارشناسی و معقول ارزیابی کرد و گفت: کف و سقف این قیمت به ترتیب ۷۱۰۰ و ۷۸۰۰ تومان در نظر گرفته شود. همچنین در راستای مصرف مازاد کنسرو مرغ کشور جهت تنظیم بازار، به شهرداری و نهادهای حمایتی برای توزیع این محصول در ایام اربعین نامه نگاری شود.

منبع: اتاق اصناف ایران

حذف قیمت از روی کالا به نفع تولیدکننده و به ضرر سودجویان خواهد بود

 

 

 

رئیس اتاق اصناف زاهدان گفت : با وجود برخی مخالفت ها واقعیت این است که حذف قیمت از روی کالا توسط کارخانه ها به نفع تولیدکننده و به ضرر سودجویان خواهد بود.

سیدعلی میرحسینی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: از نگاه یک تولیدکننده ارزیابی می کنم که زمانی که که یک قیمت بر روی کالایی درج می شود، مصرف کننده فکر می کند که این قیمت تمام شده کالا است؛ در حالی که کالایی با ارزش ۲ هزار تومان تنها یک هزار و ۳۰۰ تومان از کارخانه یا تولیدکننده خریداری شده و بقیه سودی است که بین واسطه یا واسطه ها تقسیم می شود.

وی تصریح کرد: بنابر این اگر برچسب قیمت کالا توسط کارخانه ها حذف شود و نظارت ها نیز به درستی صورت بگیرد، قطعا این طرح بسیار خوب خواهد بود.

میرحسینی ادامه داد: در حال حاضر سود حاصل از تولید، نصیب واسطه ها می شود و رقابت های کاذب در بازار شکل می گیرد لذا اگر این قیمت ها برداشته شود، شاهد رقابت سالم در بازار خواهیم بود و کیفیت کالاها  نیز افزایش خواهد یافت و سود جویی نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که مغازه دار یا فروشنده به هر قیمتی که بخواهد کالای خود را به فروش برساند بلکه باید با توجه به قیمت مندرج در فاکتور کارخانه و سود قانونی که برای عمده فروش و خرده فروش صنفی مشخص شده کالا به مصرف کننده عرضه شود.

منبع: اتاق اصناف ایران

 

 

 

زیرساخت های طرح چک های الکترونیکی آماده نیست/ خروج بازار از نگرش سنتی ضروری است

 عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: سامانه چک های الکترونیکی (صیاد) طرح بسیار خوبی است اما به نظر من هنوز زیرساخت های اجرای آن فراهم نشده و آموزش های لازم در این خصوص داده نشده است.

محمدعلی صدیقی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: خروج بازار از نگرش سنتی به سمت استفاده از تکنولوژی های نوین ضروری است و دادن طرح و ایدهای جدید موثر خواهد بود اما نکته مهم این است که باید قبل از اجرای هر طرحی ساز وکارهای اجرایی آن فراهم شود و آموزش های لازم به افراد صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم هر طرحی را بدون آموزش و فرهنگ سازی اجرا کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد، ادامه داد: مشکل اصلی  این است که برای اجرای هر طرحی ابتدا به فرهنگ سازی و آموزش توجه نمی کنیم و به همین دلیل است که بیشتر طرح ها در اجرا با مشکل مواجه می شود .

نایب رئیس اتاق اصناف تبریز افزود: سامانه چک الکترونیکی “صیاد“ طرح بسیار خوبی است که می تواند مشکلات چک های سرگردان در بازار را حل کند اما با وجود اجرایی شدن این طرح هنوز از کم و کیف آن بی اطلاع هستیم و بسیاری از کسبه در  تبریز ( استان آذربایجان شرقی) که در این خصوص سوال داشتند، پاسخی را برای جواب نداشتیم چرا که در خصوص ساز و کار آن اطلاعاتی به اصناف داده نشده است.

وی گفت:  نه تنها مخالفتی با اجرای این طرح نداریم بلکه از آن استقبال هم می کنیم اما لازم می دانیم در این خصوص آموزش های لازم داده شود تا در اجرا مشکلی به وجود نیاید.

در حال حاضر سالانه به طور میانگین بیش از ۱۲۰میلیون قطعه چک عادی در مبادلات روزانه مردم رد و بدل می شود.

سامانه چک الکترونیکی(صیاد) اواخر شهریور ماه گذشته رونمایی شد.

چک های موجود تا اردیبهشت سال۹۷  اعتبار دارد.

منبع: اتاق اصناف ایران