وزیر صنعت: تنها ۱۰ درصد کالاهای وارداتی قانونی هستند

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ورود ۹۰ درصدی واردات غیرقانونی گفت: کشوری که بخواهد از اشتغال و تولید خود دفاع کند، باید دورش دیوارهای فولادی باشد.

محمد شریعتمداری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه سردادن شعار حمایت از تولید داخل و اشتغال، مشکلات را برطرف نمی کند، گفت: با کمال تاسف واحدهای تجاری، تنها ۱۰ درصد کالای فروشی را قانونی وارد می کنند و ۹۰ درصد محصولاتشان با همان برندها اما به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

وی با تاکید بر اینکه از مهمترین جهادهایی که باید در آن اهتمام ورزید بستن مرزها برای جلوگیری از واردات غیرقانونی کالا به داخل یا ورود قانونی کالاهای غیرمتعارف به داخل است، اظهار داشت: در برخی فروشگاهها که مجوز تاسیس برای عرضه یک برند و نشان تجاری خاص دارند، بخش اندکی از وارداتشان قانونی و بخش غیرقابل قبول آن از طریق قاچاق تامین می شود.

شریعتمداری گفت: در شهر تهران فقط ۲۵۰ برند معروف با مجوز رسمی کفش و پوشاک عرضه می کنند در حالی که ۲۳ هزار واحد توزیعی، منسوجات و کفش می فروشند که بخش عمده ای از آن قاچاق و البته غیرکیفی است.

وی با بیان برنامه اش برای ساماندهی فروشگاههای عرضه منسوجات و کفش گفت: برای واردات اینگونه محصولات، سامانه الکترونیک تعریف می کنیم که نحوه نگهداری و لجستیک فعالیتهای بازرگانی آنها در داخل، شناسایی انبارها در داخل، ورود و خروج کالا به انبارهای داخلی به روش الکترونیک ردیابی شود.

وزیر صنعت تصریح کرد: با حاکم شدن این نظام که نوعی استقرار دولت الکترونیک است، شفافیت کاری ایجاد می شود و امکان عملی فعالیت قاچاق به صفر برسد، ضمن آن که با جدی تر کردن نظارت بر مرزها به تولیدکنندگان داخلی این اطمینان را می دهیم که از تولید آنها حمایت می شود.

شریعتمداری تصریح کرد: برای ۲۵۰ برندی که در داخل کشور شعبه عرضه دارند نیز برنامه و ضوابط و مقرراتی تدوین می کنیم تا در مدت معینی محصولاتشان را با نشان تجاری خودشان در داخل تولید کنند.

وی تولید محصول کیفی با درج نشان تجاری شرکت معتبر جهانی، اشتغال صنعتگر ایرانی و زمینه سازی برای صدور این محصولات به بازارهای اطراف را از مزایای استقرار این نظام الکترونیکی برشمرد و گفت: آقای نعمت زاده در ماههای پایانی مسند وزارتشان، دستورالعملی را ابلاغ کرد که تولیدکنندگان برند خارجی مکلف شدند با تعهدی که از طریق تولیدکننده اصلی ارائه می کنند بخشی از تولیدشان را در داخل انجام دهند.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: اگر تولیدکنندگان برند خارجی به این تعهد عمل نکنند، ثبت سفارش آنها محدود و از ورود کالاهایشان به داخل ممانعت می شود، این دستورالعمل همچنان ملاک وزارت دولت دوازدهم خواهد بود البته با تغییراتی که جهت گیری اصلی آن تولید محصول در داخل است.

منبع: اتاق اصناف ایران

برگزاری نمایشگاه باید زیر نظر اتاق اصناف و اتحادیه ها باشد

 رئیس اتحادیه سراجان  گفت: برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها اگر نگران مسائل فرهنگی هستند می‌توانند با اعطای رایگان کیف‌هایی که با طرح و نظر آنها مطابقت دارند قدم اول را در فرهنگ‌سازی بردارند. نه اینکه تولیدکننده از جیب خودش برای این مسئله هزینه کند.

محسن خردمند با بیان این که اعضای این اتحادیه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید آماده  خدمت‌رسانی به مشتریان هستند گفت: تولیدات امسال ما بسیار با کیفیت بوده و از لحاظ کمیت نیز توانایی تامین نیاز بازار را داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خردمند ادامه داد: در خصوص قیمت‌ها نیز افزایش خاصی نداشتیم و در برخی از تولیدات به واسطه نوع یراق آلاتی که مصرف شده حداکثر ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. این در حالی است که قیمت مزد و سایر هزینه‌های سربار نسبت به سال قبل افزایش داشته اما به دلیل رکود در قیمت نهایی تاثیری نداشته است.

وی افزود: در کشور شاهد رکود کلی هستیم و صنف ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با این که معمولاً مردم تا ۳۱ شهریور خرید می‌کنند و کیف جزو آخرین خریدها محسوب می‌شود اما اگر بخواهیم به صورت آماری نگاه کنیم نسبت به سال  قبل در همین دوره شاهد افت محسوسی بوده‌ایم.

خردمند ادامه داد: علاوه بر این مسائل راه‌اندازی نمایشگاه‌های فصلی نیز مشکل دیگر ما هستند. کسبه‌ای که سال‌ها هزینه بیمه، مالیات و آب برق داده در انتظار این ماه و شب عید است اما یک دفعه با برگزاری نمایشگاه، بخشی از بازار از دست می‌رود. ما بارها اعلام کرده‌ایم که اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود باید زیر نظر اتاق اصناف و اتحادیه‌ها باشد زیرا کمترین فایده این مسئله این است که هیچ اتحادیه‌ای اجازه عرضه کالای بی‌کیفیت را نمی‌دهد.

رئیس اتحادیه سراجان در خصوص طرح‌ها و شخصیت‌های استفاده شده بر روی کیف‌ها به خصوص برای کودکان و نوجوانان گفت: سال‌های گذشته ما با ستاد امر به معروف جلساتی داشتیم اما در نهایت خروجی خاصی بیرون نیامد.

وی تصریح کرد: باید در این امور فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. تولیدکننده به دنبال این است که طرحی را که بر روی کیف می‌زند به چشم خریدار که همان بچه‌ها هستند جالب بیاید زیرا اگر اینطور نباشد آن کیفی که از خارج وارد می‌شود به راحتی بازار را می‌گیرد. پس ما اگر می‌خواهیم در بازار بمانیم باید طرح‌هایی را بزنیم که مشتریان خوش‌شان بیاید.

خردمند گفت: برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها اگر نگران این مسائل هستند می‌توانند با اعطای رایگان کیف‌هایی که با طرح و نظر آنها مطابقت دارند قدم اول را در فرهنگ‌سازی بردارند. نه اینکه تولیدکننده از جیب خودش برای این مسئله هزینه کند.

خردمند در خصوص قاچاق کیف گفت: معمولاً کیف‌های ساخته شده به دلیل حجم و سنگینی، کمتر قاچاق  می‌شوند و کالای قاچاق بیشتر در مورد کیف‌های زنانه‌ای است که از ترکیه وارد می‌شود. با توجه به هزینه‌های زیاد قاچاق، بیشتر فعالان در این صنف از طریق قانونی کالای خود را می‌آورند. به طوری که بیشتر کالاها از چین و کالاهای لوکس و زنانه از ترکیه وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: واحد صنفی ما با ۲ هزار عضو یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌ها در کشور است با این وجود سعی کرده‌ایم در کمترین ساعت به شکایات وارده رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر شکایات به دلیل عدم تطابق سلیقه خریدار و تقاضای تعویض است که این بیشتر به ضرر فروشنده است. اینکه خریدار بعد از چند روز تقاضای تعویض کالا کند جز هزینه اضافی برای فروشنده چیزی ندارد و درخواست ما این است که مردم در هنگام خرید دقت کنند.

وی در خصوص صادرات کیف گفت: صادرات ما به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار، بسیار کم است. زیرا ما توانایی رقابت در بازارهایی مثل عراق و افغانستان را نداریم و فقط در بخش کیف‌های زنانه سنگین و کالاهای تمام چرم، اندکی صادرات داشته‌ایم.

منبع: اتاق اصناف ایران 

بهره گیری از تجارت الکترونیک برای پویایی اقتصاد کشور ضروری است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تجارت الکترونیک امروز ابزار تجارت شده است و ما نیز باید برای پویایی و توسعه اقتصادی به این سمت حرکت کنیم.

محمد خالدی سردشتی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: تجارت الکترونیک بر متغیرهای اقتصادی همچون افزایش بهره وری و اشتغال زایی، کاهش هزینه تمام شده محصولات و خدمات و ایجاد مدل های درآمدی اثرگذار است.

وی ادامه داد: روش های قیمت گذاری جدید و  شکل گیری بازارهای مجازی نیازمند کسب دانش و مهارتهای جدیدی است که می تواند در تصمیم گیری ها و سرمایه گذاری های اقتصادی هوشمندانه تر عمل کند.

خالدی با بیان اینکه باید بدنبال تطبیق دادن قوانین و سیاست هایمان با واقعیات عصر جدید باشیم، تصریح کرد: تلاش می کنیم در مجلس شورای اسلامی قوانین مورد نیاز با تجارتالکترونیک را به روز و تصویب کنیم ضمن اینکه لازم است همه مسئولان این مهم را جدی تلقی کنند.

وی همچنین در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در همه جای دنیا اعمال و اجرا می شود اما  مشکلی که در ایران وجود دارد، مشخص نبودن ساز وکارهای دقیق دریافت این نوع مالیات است که امیدواریم در اصلاحیه جدید مشکلات مرتفع شود که به این ترتیب مشخص خواهد شد مالیات بر ارزش افزوده به طور دقیق از کدام بخش ها دریافت شود.

خالدی افزود: در همه جای دنیا فروش کالا با فاکتور صورت می‌گیرد و این مساله باید در کشور نهادینه شود تا مشتری در هر خریدی که انجام می دهد، فاکتور دریافت کند.

هشدار نسبت به تولید سفره های یکبار مصرف زیرپله ای

 رییس اتحادیه صنف پلاستیک نسبت به تولید سفره های یکبار مصرف زیرپله ای با شروع ایام پرمصرف این کالا هشدار داد.

سید رحیم مقیمی اصل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به ۳ برابر شدن مصرف ظروف پلاستیکی در ایام محرم افزود: سفره های تولید شده در کارگاه های غیرمجاز، به دلیل نداشتن استاندارد می توانند ضرر جانی به همراه داشته باشند.

وی رنگ کرمی این کالا را نشانه ی اصلی غیراستاندارد بودن آن اعلام کرد و گفت: مصرف کنندگان باید آن کالایی را خریداری کنند که برند آن بر روی ظرف و سفره حک شده و علامت استاندارد دریافت کرده است.

رییس اتحادیه صنف پلاستیک با اشاره به آشفتگی بازار با عرضه سفره ها و ظرف غیراستاندارد به خصوص در ایام نزدیک به محرم ادامه داد: سازمان بازرسی کشور برای مقابله با این معضل باید نظارت بیشتری داشته باشد.

مقیمی، کربنات استفاده شده در این کالا را دلیل رنگ تیره و غیراستاندارد بودن آن دانست و افزود: یکی دیگر از علائم سفره های غیراستاندارد قیمت کم آن است که به دلیل استفاده زیاده از کربنات هزینه هایش کاهش و قیمت عرضه آن نیز کم می شود.

وی شفافیت را از نشانه های اصالت کالا دانست و گفت: ظروف یکبار مصرفی که با نام گیاهی عرضه می شود نیز کذب است.

مقیمی با اشاره به استفاده ۷۰ درصدی از پلیمر در مواد تولید ظرف گیاهی ادامه داد: فقط در کشورهای آلمان ، آمریکا و بخشی از سوئد ظروف گیاهی ۱۰۰ درصدی تولید می شود.

منبع: اتاق اصناف ایران